”The most important single thing is to focus obsessively on the customer. Our goal is to be earth’s most customer-centric company.” – Jeff Bezos, grunnlegger og administrerende direktør i Amazon.

 

Kampen om de beste kundene blir stadig mer intens mellom bedrifter. Dagens konsumenter overveldes med valg og informasjon, og bedrifter hiver seg stadig på nye trender for å tilfredsstille kundebehov.

Så hvorfor skal noen velge å bli kunde i nettopp din bedrift? Hva er den beste overlevelsesstrategien? Skal du vinne kampen om kundene må du rett og slett levere verdi som overgår de andre konkurrentene. Med verdi mener vi ikke bare et sabla godt produkt. Det må være noe mer…

Nøkkelen til en bedrifts suksess ligger mer enn noen gang i evnen til å skape fantastiske kundeopplevelser. Her spiller kundeservice en utrolig viktig rolle! Chatbots er det nyeste innen kundeservice og globale merkevarer som H&M og Pizza Hut har allerede kastet seg på trenden med stor suksess.

Med bruk av kunstig intelligens kan bedrifter nå ta kundeservicen til et nytt nivå med å bruke en robot som kan kommunisere med kundene og tilby umiddelbar hjelp – helt automatisk.

Så hvordan kan en chatbot brukes av bedrifter, og passer det for alle? Disse 7 fordelene er definitivt verdt å merke seg hvis du enda er i tvil:

 

1. Bedriften din er innovativ og er tidlig ute med nye trender

Chattekanaler som Facebook Messenger er kommet for å bli. For ikke å nevne at denne kanalen i dag brukes av folk flest som en av de viktigste kommunikasjonskanalene med venner og familie. Så hvorfor ikke vise kundene dine at du henger med på chatte-trenden og er tilgjengelig der de er? Facebook mener selv at Messenger vil bli det neste store markedsføringsverktøyet for bedrifter, og nå satser de stort på utviklingen av denne plattformen. Nylig lanserte de en chat plug-in for nettsider som gjør det enkelt å implementere Messenger også utenfor Facebook.

2. Forbedre kundeservicen

Det flotte med chatbots er at de jobber automatisk. Det vil si at du kan gi nødvendig veiledning, svare på ofte stilte spørsmål og gi informasjon til kundene dine på en veldig effektiv måte. Se på det som en kundeserviceassistent som er tilgjengelig for kunden uansett tid på døgnet. Vær likevel klar over at en chatbot ikke er ment for å overta menneskelig kundeservice. Tanken er heller at den fungerer fint som en medhjelper for å gi kjapp veiledning og mer generell informasjon. Den kan derfor være et veldig effektivt verktøy for bedrifter som selger produkter med lav risiko der det er enkelt å formidle nyttig informasjon.

3. Spar penger og tid

Denne fordelen bygger videre på forrige punkt. Hovedpoenget er at en chatbot kan spare bedriften for både tid og penger. Dette er spesielt relevant dersom bedriften din opplever høy pågang på telefon og e-post, og får flere henvendelser som omhandler samme type spørsmål.

4. Initier kontakt med kundene

I tillegg til å være en fantastisk kundeserviceassistent som svarer på spørsmål og gir informasjon, kan chatbots også brukes for å initiere samtaler med kunden. Du kan for eksempel sende ut meldinger til personer som tidligere har snakket med chatboten din. Dette er en glimrende mulighet til å oppdatere potensielle og eksisterende kunder om produktinformasjon, bedriftsnyheter eller andre nyttige ting.

5. Øk engasjement og lojalitet

Ved å være et nyttig og tilgjengelig verktøy for kundene, kan chatbots øke engasjement og lojalitet. Kunder ønsker å bli satt pris på også etter at de har handlet hos deg. En chatbot kan være viktig for å dyrke frem de gode kunderelasjonene gjennom enkle oppfølgingsmeldinger. Dette er spesielt viktig for bedrifter som opererer i et marked med høy konkurranse.

6. Informer om salg og ordre

Driver du nettbutikk? Da kan du koble chatboten til betalingsløsningen din, og sende ut automatiske ordrebekreftelser når noen legger inn en bestilling eller blir ny kunde. Facebook er også i gang med å utvikle en betalingsløsning direkte i Messenger plattformen. Denne testes nå som en betaversjon for utvalgte bedrifter. Det er hvertfall ingen tvil om at Facebook satser stort på Messenger for fremtiden.

7. Få innsikt i kundedata

En av fordelene med chatbots er at du enkelt kan få verdifull innsikt i kundepreferanser. Lag for eksempel spørsmål som handler om kundenes interesser og atferd og bruk deretter denne innsikten til å gi kundene nyttig og relevant informasjon fremover. Se på mønster i tilbakemeldinger og kommentarer. Er det noen spørsmål som går igjen? Dette kan gi viktig innblikk i utfordringer kundene opplever når de besøker nettsiden din eller skal kjøpe et produkt. Bruk tilbakemeldingene for analyse og optimalisering av kundeopplevelser.

 

Nysgjerrig på hvordan en chatbot kan fungere for din bedrift? Send inn skjemaet under så tar vi en prat!

 

Del dette