Du har kanskje allerede sett reklame i Instagram-feeden din? Tidligere denne måneden åpnet nemlig Instagram opp for at store norske selskaper kunne begynne med markedsføring på Instagram. Vi har ventet og ventet og nå rulles funksjonen ut til oss «dødelige» også.

Du vil få mulighet å annonsere på tre måter: bilde, video og bildekarusell. Du kan også velge å ha en call-to-action knapp som eksempelvis kan be brukeren lese mer, besøke siden din eller registrere seg.

image-ad video-adcarousel-ad

Foto: Fra Instagram-bloggen. Til venstre vanlig bildeannonse, i midten videoannonse og til høyre bildekarusell.

For at ikke annonsene skal oppleves som spam for brukeren, har Instagram satt opp noen kjøreregler. Eksempelvis skal ikke brukeren eksponeres for samme annonse for mange ganger og den må være relevant. Man kan heller ikke ha mer enn 20% tekst eller elementer som tydelig er rettet mot barn i annonsen.

De fleste vet jo at man kan registrere seg på Instagram uten å måtte gi fra seg mye brukerinformasjon, så hvordan klarer Instagram å rette annonsene til relevante brukere? Svaret er Facebook. Veldig mange Instagrambrukere er også på Facebook. De henter brukerinformasjon fra Facebook og med hjelper dem å nå ut til riktige målgrupper. Det er selvsagt tilfeller hvor brukere ikke har kontoer begge steder, men vi antar dette vil løses på andre måter med tiden. Kanskje en må oppgi mer brukerinformasjon ved registrering i fremtiden.

Er ikke din bedrift på Instagram? Da bør du ta en revurdering av saken! Hvorfor være på Instagram når man allerede har Facebookside, spør du? Vel, den som spør, han får svar! Det er ingen hemmelighet at det over de siste årene har blitt vanskeligere og vanskeligere å nå ut til alle likerne på Facebook uten å måtte betale for det. For små og nyoppstartede bedrifter er det hardt nok som det er i startgropa, så å måtte bruke masse penger på markedsføring blir ofte nedprioritert. Og det er nettopp derfor Instagram er et must! På Instagram vises alle oppdateringer til dine følgere. Det er dermed meget lettt å nå ut med ditt budskap. Men her gjelder det selsagt å være kreativ med bildebruken, kanskje kjøre noen gøyale konkurranser for å få flere følgere og oppdatere regelmessig, men ikke for mye. Det gjelder å finne balansegangen.

Trenger du hjelp for å komme i gang? Enten det er med registrering og bruk av Instagram eller annonsering, kan du ta kontakt med oss. Vi har erfaring med bruk av Instagram for bedrift og annonseringsverktøyet Power Editor.

 

Trenger du hjelp til annonsering på Instagram?

Fyll ut skjema under, så tar vi kontakt!

 

Del dette