Det nordnorske mediebyrået Nettrakett styrker sin posisjon innen digital synlighet ytterligere: Nå etablerer vi kontorer i Lofoten
Nettrakett ansatte på nyåret tre nye prosjektledere, og med disse nyansettelsene åpnet muligheten seg også for ekspansjon geografisk. Det nordnorske byrået kontor etablerer seg nå i Lofoten, og også for Bodø foreligger det planer om en ny avdeling.
Fascinert av Nord-Norge og av det nordnorske lynnet
Hovedkontoret til Nettrakett ligger på Sortland, og i 2021 gikk startskuddet for det som skulle vise seg å bli en vellykket åpning av avdelingskontor i Tromsø. Nylig fikk byrået ytterligere krefter med på laget: Jeanette Reistad Jetteng ble da ansatt som senior prosjektleder og tar lead på etableringen av et nytt kontor i Vågan i Lofoten. Fra 1. februar starter også Stian Schultz ved samme kontor.
Jetteng har bakgrunn fra prosjektledelse, design og teknologi. Hun flyttet nylig fra Moss til Kabelvåg, og fascinasjonen for Nord-Norge fikk hun etter å ha bodd på Træna i flere år.
– Jeg falt helt for landsdelen! Kanskje først og fremst fordi jeg er så glad i den direkte måten folk er på i Nord-Norge, sier hun. – Det passer meg veldig bra, dessuten er det jo ekstremt vakkert her!
Jetteng er blant annet utdannet UX-designer, det vil si en som utformer hvordan digitale verktøy oppleves for den som skal bruke dem. Den kompetansen ønsker hun å bygge videre på i jobben for Nettrakett.
– Det er mange uutnyttede muligheter, både i Lofoten og i landsdelen, påpeker Jetteng, som også har bodd på steder som Oslo, Seattle og Egypt. Etter å ha lengtet tilbake til nord en periode, har hun nå funnet roen i Kabelvåg med mannen Tom.
En variert arbeidsdag lokker
Variasjon i arbeidsdagen er noe av det som lokket Stian Schultz inn i Nettrakett. Han har bakgrunn fra media og kommunikasjon, og kommer over til mediebyrået fra minihusleverandøren Living in a box. Schultz har også erfaring fra reiselivsbransjen. Han er opprinnelig fra Stokmarknes, men har røtter i Lofoten. For et par år siden skapte pandemien utfordringer for han og samboeren, og de valgte da å flytte hjem fra Australia for å bosette seg i Lofoten.
– Jeg har bakgrunn fra kundeservice, og da handler det om å sette seg inn i behovene til kundene og hele tiden bli kjent med nye bedrifter. Nettopp det er en artig tilnærming til den kreative bransjen, mener han.
Det nye teamet i Lofoten har store planer for det nye kontoret, og har allerede gjennomført de første kundemøtene. Sammen planlegger de både seminarer og ulike arrangementer, der kompetanseheving innen digital markedsføring står sentralt. I tillegg har de ambisjoner om å lage en nisje innen kommunikasjon rundt bærekraft, noe de ser potensiale for i regionen.
– Bærekraftskommunikasjon er noe stadig flere bedrifter satser på, men samtidig kan kommunikasjon rundt dette være vanskelig, med begreper som blir fremmedgjørende og som folk ikke kan relatere til i sine liv, påpeker Jetteng. I tillegg utgjør dette et minefelt av nye regler man bør kjenne til.
At næringslivet i Lofoten er spennende og byr på mange muligheter, er de to nyansatte enige om. De utelukker derfor ikke at det etter hvert kan bli flere hoder ved kontoret i Vågan.
Staker ut kursen for en bred tilstedeværelse i nord
Med flere lokale krefter på laget setter Nettrakett seg stadig nye mål. Mediebyrået teller nå 21 medarbeidere fordelt på – snart – fire avdelinger i Nord-Norge. Også i Bodø står nemlig etablering av kontor på trappene.
– Retningen Nettrakett tar nå er veldig spennende, sier daglig leder Ivar Tjønsø.
At Jetteng og Shultz har takket ja til å være med på den videre ferden er han veldig begeistret over.
– De bringer begge inn kompetanse og kapasitet som kommer godt med på veien videre.
Nettrakett har det siste året gjort større endringer i organisasjonen og ikke minst på satsningsområdene innen digital synlighet. Byrået har en helhetlig tilnærming, og tilbyr alt fra strategiprosesser til nettsider, innholdsproduksjon og digital markedsføring.
– Med dyktige medarbeidere som brenner for faget sitt, er det nesten ingen grenser for hvor den videre utviklingen, mener Tjønsø. – Nå staker vi sammen ut kursen for tiden framover, og har ambisjoner om å løfte nordnorske bedrifter til nye høyder gjennom markedskommunikasjon som skaper effekt.