Siden Facebook ble lansert for mer enn et tiår siden, har de revolusjonert måten vi bruker sosiale medier på, og har blitt populær verden over på rekordtid. Dette har ført til alt fra små ting som kjærlighet mellom to mennesker, at trender sprer seg raskere enn noensinne og til større kampanjer som engasjerer flere millioner verden over. Facebook er en plattform som gjør det enklere å holde seg oppdatert på livene til venner og familie, tidligere klassekamerater eller gamle flammer fra ungdomstiden. Det gir oss muligheten til å følge med på favoritt-bandet vårt, serien vi aldri får nok av eller de nyeste tilbudene fra favorittbutikken.

 

Hvem er på Facebook?

Sosiale medier er blitt en stor hit i dagens samfunn, og med den utviklingen som har skjedd de siste årene er det ingen tvil om at sosiale medier også har kommet for å bli. Facebook er det aller største sosiale mediet som finnes per dags dato, og har over 1 milliard aktive brukere hver eneste dag. Også i Norge ser vi at Facebook blir stadig mer populært. Store deler av befolkning er å finne på det sosiale mediet, og ifølge Ipsos har hele 3,2 millioner nordmenn over 18 år en brukerprofil hos Facebook. Dette tilsier 81,6%. Av dem er 2,7 millioner innlogget hver eneste dag. Tallet er nok i virkeligheten mye større, ettersom Facebook tillater alle over 13 år å ha profil på det sosiale mediet.

Nordmenn bruker altså mer tid på Facebook enn de bruker på for eksempel NRK og andre store nettaviser. Undersøkelser viser at dagens generasjon bruker mer tid på Internett enn de gjør foran TV-skjermen. 75% ser på mobilen mens de sitter foran TV- eller dataskjermen for å føle seg mer produktiv, og 33% fortalte at de gjør dette for underholdning eller komme i kontakt med venner og familie. Dette fører til at bedriftene er nødt til å tenke annerledes enn de gjorde før når det kommer til markedsføring, og det er derfor ikke så vanskelig å tenke seg til hvorfor mange markedsførere er nysgjerrige på hvilke markedsføringmuligheter Facebook gir.

 

Hvordan markedsføre seg på Facebook:

Facebook er uten tvil en folkekjær favoritt når det kommer til sosialisering, men det er også en plattform med stort potensiale for bedrifter. Markedsføring på Facebook er viktig for å gjøre din bedrift mer synlig på internett, og både store og små bedrifter kan oppnå stor suksess med dette. Med 3 ulike markedsføringsverktøy (Facebook-side, annonser og grupper) kan alle finne et verktøy som passer godt til deres markedsføringstrategi. Hver og en av de ulike verktøyene har sine egne formål, men kan kombineres for enda større rekkevidde.

Facebookside:
Facebook-sider er veldig like personlige brukerprofiler på Facebook, men er beregnet for ulike bedrifter, organisasjoner og/eller offentlige personer. Brukere kan “like” siden din, og mottar deretter automatisk oppdateringer og nye innlegg fra siden din i deres egen nyhetsfeed (vær oppmerksom på at Facebooks algoritmer begrenser visninger av innhold fra både venner og sider for å unngå at det blir alt for stort trykk i nyhetsfeeden til hver enkelt). Facebook-sider er helt gratis og veldig enkle å sette opp. Allikevel er det ikke uvanlig at mindre bedrifter lager personlige bruker-profiler fremfor å lage seg en Facebook-side. Dette må frarådes på det aller sterkeste, da det ikke bare er svært uprofesjonelt, men også bryter med Facebook sine retningslinjer. Hvis Facebook oppdager at bedriften din har en personlig brukerprofil fremfor side kan den bli slettet uten forvarsel, og da vil all jobben du har lagt inn i brukerprofilen din være forgjeves.

Annonsering på Facebook:
Facebook tilbyr en annonserings-plattform med målrettingsmuligheter det ikke fins maken til. Her kan du drille ned og treffe nøyaktig din målgruppe. Ønsker du å nå kvinner med barn mellom 0 og 3 år hvor de selv er i 20-årene, bor i 20 kilometers omkrets fra butikken din og har venner som allerede liker din butikks side på Facebook? Ikke noe problem. Du kan også for eksempel laste opp eventuelle kundelister ved hjelp av telefonnummer og/eller e-postadresse. Med egne kundelister kan du markedsføre for eksempel nye produkter eller salgskampanjer direkte til dem du allerede har et kundeforhold til.

Mulighetene for kreativitet og lønnsomhet i annonsekampanjer på Facebook er mange. Som all annen markedsføring på nett, så gjelder det likevel å ha kontroll på tallene. Konkurransen skjerpes stadig, og det kan være veldig lurt å måle lønnsomheten i alle kampanjer.

Facebook-grupper:
De aller fleste av oss har god kjennskap til hva Facebook-grupper er, og hvordan de fungerer. Du kan opprette en egen kundegruppe for å bygge opp et forhold til dine kunder, eller kanskje få dine kunder til å hjelpe hverandre i forhold til et produkt du leverer. Å bygge opp et «levende samfunn» rundt sin bedrift, merkevare eller produkt kan være verdt å vurdere for flere typer bedrifter. Å opprette Facebook-grupper er helt gratis, men krever som regel mye tid fra administratoren for at det skal gi gode resultater.

 

Noen fordeler ved å markedsføre deg på Facebook:

Økt synlighet – Når bedriften din har en egen Facebook-side eller Facebook-gruppe, vil potensielle eller gamle kunder finne deg hvis de søker deg opp.

Holde kontakten – Med Facebook-side og/eller Facebook-gruppe kan du holde en god dialog med kundene dine via private meldinger eller kommentarer på innleggene dine. Å være åpen for kommunikasjon og invitere til dialog er alltid viktig om du ønsker å skape gode relasjoner til kundene dine. Folk som liker siden din eller er med i gruppen din får mulighet til å lese innleggene dine, og deretter dele dem videre til vennene sine. Slik beholder du kontakten med kundene dine, uavhengig av hvor lenge det er siden forrige handel.

Nyttig innsikt – Ved hjelp av analytics vil du få en dypere forståelse av dine kunder og markedsaktiviteter. Facebook Insights er et kraftig verktøy for de som ønsker å spore bruker-interaksjoner på sin Facebook-side. Facebook Insights kan sees av alle administratorer på siden din, og kan hjelpe deg spore antall aktive brukere for å bedre forstå sidens ytelse.

Ved å bruke Facebook Insights vil du over tid være i stand til å finne ut hva som er den beste tiden på dagen, eller den beste dagen i uken for å poste nye innlegg og hva slags innhold som er mest populært. Facebook Insights verktøyet blir kontinuerlig oppdatert for å følge med på utviklingen til siden din, så du må regelmessig sjekke innom for å være sikker på at du er oppdatert.

Utvid nettverket ditt – Med egen Facebook-side kan du ikke bare nå ut til allerede eksisterende kunder, du kan også finne personer som er mest sannsynlig til å bli nye kunder. For å bygge et større publikum kan et tips være å oppfordre dine allerede eksisterende kunder til å like Facebook-siden din, ettersom dette er personer som har høyest sannsynlighet for å se innleggene dine å dele dem videre.

Nå som du vet litt mer om hvorfor markedsføring på Facebook burde være en viktig del av din bedriftsstrategi, er du sikkert veldig klar for å komme i gang. Facebook kan hjelpe deg med å promotere bedriften din, og tiltrekke nye kunder til siden din. Men det er ikke «bare bare» å vekke oppmerksomheten til potensielle kunder i en en nyhetsfeed med drøssevis av oppdateringer fra familie og venner og andre bedrifters annonser og sideoppdateringer.

Vi har derfor samlet sammen noen gode tips for hvordan du kan skille deg ut i mengden å oppnå suksess med Facebook-markedsføring:

Suksess på Facebook

By på deg selv

Når du har opprettet din egen Facebook-side er det viktig at du ikke glemmer å fylle ut litt informasjon om bedriften din. Legg til profilbilde, forsidebilde, hva bedriften din har å tilby, nettside og annen informasjon som kan være nyttig for kunden for å bli bedre kjent med deg. Husk å legge til noen poster på siden din, slik at den ikke virker tom/uferdig når besøkende tikker inn. Dette gjør at de kan se at det faktisk kommer både fornuftig og nyttig informasjon fra siden din, hvilket øker sjansene dine for at de liker siden din.

 

Du trenger ikke ha flest “likes”

Mange tror at jo flere likere man har på siden sin, desto bedre er det. Dette var kanskje tilfellet tidligere, da alle som valgte å følge en side på Facebook fikk de nyeste innleggene og oppdateringene rett i nyhetsfeeden sin. Men da de nye oppdateringene til Facebook kom, ble det ikke like lett å få organisk rekkevidde. Facebook gikk fra å tenke kvantitet til kvalitet.

Det handler ikke lengre om hvor mange som følger deg på Facebook, men hvem som følger deg. For tiden ser vi at det er svært populært med mange store Facebook-konkurranser og give-aways som trekker oppmerksomhet. Problemet med slike konkurranser oppstår da de besøkende som liker siden din, ikke nødvendigvis gjør det fordi de er særlig interessert i verken bedriften din eller tjenestene du leverer. Her har de nok kun likt siden din fordi de har veldig lyst på de flotte premiene du deler ut. Når konkurransen er over og vinneren er trukket, vil de mest sannsynlig miste interessen for siden din. Det kan derfor være lurt å heller tenke på hvilke personer du ønsker nå ut til, og tilpasse innholdet ditt etter hva disse måtte ønske å se i nyhetsfeeden sin. Har du lyst til å arrangere en konkurranse for å lage litt blest på siden din, tenk nøye over hva det er du gir bort, og tilpass det etter hva drømmekunden din måtte være interessert i.

 

Ikke post innlegg for ofte

Bedrifter som har mindre enn 10.000 likere på Facebook har 60% færre interaksjoner per innlegg hvis de poster mer enn 60 innlegg i måneden. Man kan altså poste noen ganger om dagen, men du vil trolig tjene bedre på å heller poste litt sjeldnere og heller bruke lengre tid på å produsere Facebook-innlegg av høy kvalitet som er relevant for likerne dine. (kilde)

Innlegg som får mye oppmerksomhet i form av mange kommentarer og delinger er verdt å bruke tiden sin på. Sett av noen minutter daglig til å svare på kommentarene de besøkende legger igjen. Jo mer aktivitet som kommer på innlegget ditt, desto flere kommer til å se innlegget. Når Facebook ser fornøyde brukere engasjere seg for et innlegg, ønsker de at enda flere skal se innlegget. Fokuser på det som fungerer og ikke stress med neste innlegg!

 

Multimedia er gull verdt

Viste du at innleggene dine kan få opp til 94% flere visninger om du legger til visuelle elementer og grafikk? Bruken av visuelle elementer og grafikk i Facebook-kampanjer kan generere 65% mer engasjement i løpet av kun en knapp måned. Bilder, videoer og andre visuelle elementer er derfor et must om du ønsker å oppnå suksess med markedsføring på Facebook. Hvis innlegget du skal poste ikke har et bilde som kan brukes, burde du sette av tid til å ordne et bilde for å få økt oppmerksomhet når innlegget postes. (kilde)

 

Konklusjon

Ja, med en god plan og en gjennomtenkt strategi, er det absolutt verdt å markedsføre seg på Facebook. Facebook er en plattform som gir bedrifter store muligheter til relevant og målbar markedsføring og du kan kommunisere med potensielle kunder der de befinner seg. Det er viktig å velge riktig framgangsmåte for å få best mulig ut av Facebook, samt sette av tid til å kommunisere med kundene som tar kontakt eller engasjerer seg på Facebook-siden til din bedrift. Riktig brukt kan Facebook være en stor ressurs for de aller fleste bedrifter.

 

Trenger du hjelp til å få flere kunder med markedsføring på Facebook?

Trenger du litt starthjelp? Eller vil du helst slippe å styre med det i det hele tatt? Vi kan ta hele jobben med sosiale medier og drifting av annonsene dine.

 

Del dette