Hvem er det som enda ikke har en smarttelefon, rekk opp hånda! Vi forventer oss ikke et hav av hender i været på oppfordringen. Å tvinge potensielle kunder og kontakter til å navigere på en nettside som ikke er mobiltilpasset er en heller dårlig taktikk for vekst og konkurransekraft.

Det dukker stadig opp raskere og bedre smarttelefoner på markedet. Med en telefon i lomma kan man kommunisere med hvem som helst, når som helst. Dagens smarttelefoner er i stand til å gjøre så å si alle arbeidsoppgavene vi tidligere måtte ty til datamaskinen for å gjennomføre. Takket være økt prosessorkraft, bedre batteri-levetid, høyere nettverk-hastighet og større skjermstørrelser på mobile enheter. Det store skiftet vekk fra datamaskinen og over til mobiltelefonen når det gjelder bruk er kommet godt i gang, og med den kommer det flere store endringer for hvordan ting bør være på nett.

 

Hva er mobilvennlige nettsider?

Mobilvennlige nettsider går i all hovedsak ut på at designet på din nettside/nettbutikk skal tilpasses etter hvilke skjermflater den vises på. Designet skal være funksjonelt og se bra ut både på PC, nettbrett og mobil. Nettsiden/nettbutikken skal justere seg automatisk, og tilpasses brukernes skjermer på en god måte. Dette selv om du bruker en liten mobilskjerm.

I tillegg til design og funksjon er det viktig å fokusere på raske nettsider ved tilpasning til mobile enheter. Det er ikke alltid mobiltelefoner brukes med raske tilkoblinger som 4G eller trådløst nett. I følge Google vil nesten halvparten av besøkende via mobil forlate nettsiden om den ikke har lastet innen 3 sekunder.

 

Google + mobilvennlige nettsider = sant!

I 2015 ble det offentliggjort at Google skulle gjennomføre en algoritme-endring som ville påvirke hvilke sider som fikk høy rangering i søkeresultatene. Oppdateringen hadde fokus på å fremheve de mobilvennlige nettsidene, og “straffe” de som ikke var det. Dette medførte at mange bedrifter stod i fare for å tape viktig terreng mot konkurrentene sine, om de ikke hadde mobilvennlige nettsider. Hvilken plassering man fikk i søkeresultatene på mobil og nettbrett har allerede blitt påvirket av om nettsidene er mobilvennlige en stund, men nå skal altså de samme kriteriene for mobilvennlighet gjelde for søk på desktop også.

Det har vært diskutert heftig rundt Google sine mer enn antydede planer for å dele opp sin indeks for søkeresultater i separate versjoner for mobile og stasjonære enheter. Google bekreftet tidligere at de først og fremst prioriterer å holde indeksen for søkeresultater for mobile enheter oppdatert, og dermed altså nedprioriterer søkeresultater for desktop. Med andre ord gir Google klar beskjed om at mobil-søk er viktigere enn desktop-søk, og de forventer at bedrifter på nett skal tenke det samme. 4. november 2016 kom det dog en presisering fra Google om at de skal beholde én indeks, men at de har begynt å bruke mobilversjonen av nettsider for rangering i søkeresultatene sine.

Det ser altså ut til at tiden er kommet for at nettsider som ikke er mobilvennlige skal «straffes» og at mobilt innhold prioriteres. Er din nettside mobilvennlig? Test hos Google selv her.

 

Er treff hos Google så viktige?

Søkemotoroptimalisering er for mange et noe diffust felt, men hvorfor det er et viktig område er veldig enkelt å forstå. For å gjøre det bra på nett er det viktig å være så høyt oppe i søkeresultatene som mulig når potensielle kunder søker etter akkurat det du har å tilby. Når man havner høyt oppe i søkeresultatene, er det større sannsynlighet for at potensielle kunder som ser etter dine varer/tjenester, finner deg. Desto høyere du rangerer, jo flere klikk får du inn på siden din. Skulle du derimot havne lavt nede i søkeresultatene (eller ikke være i søkeresultatene i det hele tatt), kan disse kundene gå til konkurrentene dine.

Google er verdens mest brukte søkemotor. Om din bedrift retter seg mot privatpersoner, det offentlige eller bedriftsmarkedet spiller ingen rolle. Søk og undersøkelser på nett i forkant av et kjøp eller investering har blitt mer regel enn unntak, og når mobile enheter oftere og oftere blir foretrukket så nytter det ikke å sitte på gjerdet lenger om man vil ha en bedrift også i morgen.

 

Din bedrift og dine kunder har ingen tid å miste

 

Spør oss om mobiltilpasset nettside i dag.

 

Del dette