Strategi, identitetsdesign, nettsted og kampanjer for
Daglig leder i TosLab ønsket bistand med profilering av det nordnorske laboratoriet, blant annet en videreutvikling av nettstedet. Laboratoriet ønsket også å etablere en nettbutikk der TosLabs ulike kundegrupper kunne få bedre oversikt over laboratorietjenestene som den Tromsø-baserte virksomheten tilbyr, men også mulighet for å bestille på nett. Laboratorievirksomheten var på dette tidspunkt i en omstillingsprosess, og daglig leder ønsket derfor bistand til å stake ut en ny strategisk retning for laboratoriet. Dette innebærer blant annet satsning på nye markedstiltak innen digital markedsføring. Her er noe av det som Nettrakett har samarbeidet med TosLab om (listen over oppdrag er ikke utfyllende):
Nettrakett utarbeidet i samråd med laboratoriet en grunnleggende strategi for markedskommunikasjon. Denne klargjør på et overordnet nivå hva som er viktig for å lykkes med profileringen av TosLab.
Etter spennende arbeid med strategiske valg og ny retning for TosLabs markedsføring, gjennomførte Nettrakett i august 2022 en strategisamling for laboratoriets medarbeidere, der hovedformålet var å definere TosLabs tone of voice og merkevarepersonlighet. Hele virksomheten deltok på denne samlingen. Som et resultat av dette arbeidet, fremkom det et behov for å justere på noen av grunnsteinene for virksomheten – blant annet TosLabs visjon og verdier. Her kan du lese mer om TosLabs nye visjon og laboratoriets verdigrunnlag.
Justeringen av laboratoriets visjon la grunnlaget for innføring av et nytt slagord for TosLab: «Ha ditt på det reine».
Her kan du lese mer om det nordnorske laboratoriets nye slagord.
Innholdsstrategien utgjør en kreativ prosess, der Nettrakett i samarbeid med det nordnorske laboratoriet definerte overordnet konsept, temaer og argumentkategorier, og ikke minst tone of voice for merkevaren TosLab. Dette ble utført gjennom en lang rekke arbeidsmøter med daglig leder og med utvalgte ressurser ved laboratoriet. I tillegg ble det utarbeidet skisser til en rekke kampanjer.
Nettraketts strategiske designer utarbeidet i samarbeid med vår merkevarestrateg et identitetsdesign for merkevaren TosLab. Gjennom dette arbeidet kom vi i samarbeid med laboratoriet frem til:
Nettraketts strategiske designer utarbeidet i samarbeid med vår merkevarestrateg ulike typer markedsmateriell for TosLab, basert på det vedtatte identitetsdesignet. Leveransen består blant annet av følgende deloppdrag innen grafisk design:
Laboratoriet ønsket å få utarbeidet en mer oversiktlig nettside, og hadde behov for nytt design og ny oppbygning av toslab.no. Målet for nettsiden var at den også skulle inneholde en nettbutikk for bestilling av et helt spekter av laboratorietjenester, i tillegg til rådgivningstjenester.
I forbindelse med arbeidet for å målrette innholdet på nettsiden og ikke minst utarbeide produktpakker til nettbutikken, tok vi i bruk personas. Disse ble utarbeidet som en del av TosLabs innholdsstrategi. Arbeidet viste seg også som svært nyttig i det videre arbeidet med innholdsproduksjon og ved utarbeidelse av kampanjer.
Nettrakett har utarbeidet flere kampanjer til bruk på sosiale medier for TosLab, og flere er under planlegging. Vi er spesielt stolte av videokampanjen «Ha ditt på det reine», der vi presenterer TosLabs nye visjon, nytt verdigrunnlag utarbeidet i samarbeid med laboratoriets medarbeidere og ikke minst det nye slagordet. Ta deg gjerne tid til å se filmen her:
Ring oss på 477 76 770, send en e-post til kontakt@nettrakett.no eller fyll ut skjemaet under.