Har du noen gang lurt på hvor lenge dine potensielle kunder er inne på hjemmesiden din, hvorfor det ikke er så høy aktivitet på nettbutikken din eller om markedsføringstiltakene du praktiserer egentlig lønner seg? Google Analytics er et verktøy som kan gi deg svarene på mange av de spørsmålene du sitter med!
Men hva er Google Analytics? Google Analytics er kort forklart et måle-verktøy som sporer og rapporterer trafikken på hjemmesiden din, slik at du lettere kan analysere hvor godt bedriften din egentlig gjør det på nett. Vi skal gå nærmere inn på hva du kan lære med Google Analytics, og hvilke fordeler det vil gi deg og din bedrift i fremtiden.
Hvor kommer trafikken din fra?
Med Google Analytics får du en oversikt over hvor trafikken til ditt nettsted kommer fra, samt en oversikt over hvordan ulike typer trafikk driver ulike typer engasjement med ditt nettsted. Eksempelvis kan man se hvor mye av den totale trafikken som kommer fra sosialemedier, og hvor mye som kommer fra nyhetsbrev.
Kanskje viser tallene at det kommer lite trafikk fra nyhetsbrev? Eller kommer det kanskje ikke så mye trafikk fra sosiale medier? Disse tallene viser deg hva som faktisk fungerer og hva som ikke fungerer.
Hvilke spesifikke sider gir deg mest trafikk?
Når vi vet hvilke spesifikke sider som gir oss mest trafikk, kan vi lettere legge opp en god slagplan for hvordan vi skal øke trafikken enda mer.
For eksempel, la oss si Google Analytics viser at nettsiden din får flest besøkende fra Pinterest, og deretter Facebook. Mens Twitter derimot, gir oss veldig like trafikk. Hvordan kan du bruke denne informasjonen til å øke antallet besøkende tror du?
Med en slik kunnskap kan du gjøre gode beslutninger om hvor det vil være lurt å investere i annonseplasser, fordi du ser hvor publikumet ditt allerede befinner seg, og hvor de viser interesse. Det vil neppe nytte seg å bruke store summer på promotering på Twitter, siden vi ser at dine potensielle kunder ikke viser stor interesse på denne plattformen.
Hvilke enheter bruker dine besøkende?
21. april 2015 endret Google måten de rangerer søkeresultatene i mobile enheter som iPhone og andre smart-telefoner. Hvis din nettside ikke er mobilvennlig eller ikke fungerer optimalt på mobile enheter, vil den mest sannsynlig dukke opp mye lenger ned i søkeresultatene når noen søker via en mobil enhet. Men hvorfor er dette så viktig tenker du kanskje? Er ikke nettsiden din listet opp på de 2-3 første sidene i Google, så er sannsynligheten forsvinnende liten for nevnverdig trafikk fra organisk(ubetalt) søk i Google.
Med Google Analytics kan du lett finne svaret på hvor mange prosent av dine besøkende som bruker mobil, nettbrett eller datamaskinen. Det vil være svært verdifullt for deg og din bedrift å se hvilke enheter de besøkende kommer fra, slik at man kan optimalisere for mobil/nettbrett/desktop, alt etter hva de besøkende foretrekker. Husk, det er viktig at dine besøkende opplever ditt nettsted som behagelig og uten store problemer!
Hva er bounce rate?
Google Analytics kan fortelle deg at noe er galt om bounce raten er veldig høy. Det kan f.eks. være at nettsidene ikke er mobilvennlige, innholdet ikke er relevant eller at man kanskje annonserer til feil målgruppe eller type mennesker, som fører til at dine besøkende «snur i døra» fordi det ikke var relevant for dem likevel.
La oss si at Google Analytics forteller deg at 70% av alle som besøker nettsiden ser den via mobiltelefonen. Videre ser du at mobilbrukerne som besøker deg bruker halvparten av tiden inne på siden din kontra de som besøker via datamaskin, og bounce raten derfor er mye høyere hos mobilbrukerne enn hos de andre besøkende. Dette antyder at mobilbrukerne opplever problemer.
Her vil det være nødvendig å feilsøke med ulike typer mobile enheter for å avdekke hva som kan være årsaken(e). Hvis det viser seg at det er tekniske feil med nettsidene og du får fikset disse, vil du trolig se langt mer positive tall i Google Analytics i fremtiden.
Hvilket innhold er mest populært?
Med Google Analytics får du vite hvilket innhold som er mest populær på nettsiden din.
Når du vet hva som er populært på nettsiden din kan du lettere gjøre deg opp en mening på hva som fungerer, og hva som ikke fungerer. Hva er det dine besøkende interesserer seg for? Hva er det som vekker oppmerksomhet? Hva ønsker de å lese mer om?
Informasjon som dette gir deg en grei pekepinne på hva du burde fortsette med i fremtiden, og hva som ikke er verdt å bruke så mye tid på.
La oss si at dine 10 mest populære innlegg handler om friluftsliv. Innleggene dine gir deg mange besøkende og skaper mye engasjement på din nettside, mens innleggene som omhandler amerikansk politikk såvidt har noe trafikk i det hele og i det store. Vil du ikke trolig fortsette med å skrive stoff om friluftsliv som du ser vekker interesse og som fungerer godt, i stedet for å bruke mye tid og muligens penger på å produsere innhold om amerikansk politikk som du vet egentlig ikke gjør noe særlig for siden din?
Forhåpentligvis fant du denne kunnskapen nyttig, og er nå klar for å utforske på egenhånd alle fordelene som fins ved å bruke Google Analytics.
Lær dine brukere å kjenne!
Bli kjent med dine brukere, slik at du kan forme og tilpasse dine nettløsninger til det beste for dem og dermed også det beste for deg.