Du skal i gang med å dele en link på Facebook-siden din. Budskapet for innlegget er klart, tittelen er spikret og du har brukt lang tid på å lage et fengende bilde tilpasset din målgruppe. Og hva skjer? Jo, Facebook henter automatisk frem bildene fra landingssiden som du linker til, og du får ikke byttet ut disse med det bildet som du egentlig ønsker å bruke.
Har du prøvd å dele en link på Facebook i løpet av de siste dagene har du mest sannsynlig opplevd dette. Facebook har nemlig fjernet muligheten for å redigere linker. Det vil si at både tittel, beskrivelse og bilder forblir en nøyaktig kopi av landingssiden du linker til.
Hovedårsaken bak denne endringen er at Facebook ønsker å stoppe spredningen av misledende informasjon og falske nyheter. Dette er derfor en nødvendig forutsetning for å få stoppet manipuleringen av redaksjonelt innhold. På en annen side kan denne endringen være en stor utfordring for bedrifter som ønsker å tilpasse budskapet i sine lenkedelinger. Ofte ønsker man å bytte ut bilder eller tekst for å skape et mer fengende innlegg rettet mot spesifikke segmenter.
Men hvordan skal du gå frem når de nye reglene forhindrer det?
Heldigvis finnes det fortsatt en måte du kan redigere linkene dine på Facebook… så lenge landingssiden for linken eies av deg. Skal du for eksempel dele en link til et blogginnlegg du har skrevet, eller linke til en landingsside på nettsiden din, kan du redigere forhåndsvisningen på Facebook direkte i ditt CMS dersom dette støtter funksjonen.
Slik går du frem…
Dersom du bruker WordPress kan du gå via kontrollpanelet og videre til «Sider» for å finne landingssiden du vil dele på Facebook. På forhånd må du ha installert en plugin som gir deg mulighet til å justere hva Facebook skal hente av informasjon. Yoast SEO er en slik plugin. Denne er gratis for WordPress.
Klikk på delingssymbolet til venstre som er for «sosiale medier».
Du vil da få opp disse boksene der du kan legge inn tittel, beskrivelse og bilde som skal vises når denne siden deles på Facebook.
Etter at dette er redigert må du gå videre til https://developers.facebook.com/tools/debug/og/object og lime inn URL-en til landingssiden. Dette er en side som henter ut informasjon om innholdet på landingssiden. Blant annet viser den en forhåndsvisning av linken for deling på Facebook. Dersom du har gjennomført de foregående stegene i ditt CMS vil linken nå bli vist som ønsket. MERK: Det kan ta noen minutter før redigeringen i CMS registreres. Om du er utålmodig kan du trykke på knappen «Fetch new scrape information» for å se om informasjonen er oppdatert.
Facebook har som mål å støtte bedrifter med deres målrettede markedsføring og publisering. Samtidig er det viktig å ha et system som begrenser muligheten for feilaktig fremstilling av lenkeinnhold. De nye reglene for lenkedeling vil i så måte være hensiktsmessig for å møte begge disse behovene.