I prinsippet er markedsføringen av din bedrift enkel. Det handler om å presentere det riktige budskapet, til den riktige personen, på det riktige tidspunktet. Dessverre er det nok ikke like lett som det kanskje høres ut som…Eller?

Internetts utvikling de siste tiårene har vært et stort lyspunkt for markedsførere verden over. Mye av dette skyldes at de digitale plattformene kommer med avanserte og målrettede funksjoner som gjør det mulig å annonsere på tvers av kanaler og tidspunkter.

Siden lanseringen i 2000 har Google AdWords vokst til å bli en svært viktig markedsføringsplattform, og det er ikke uten grunn! Plattformen tilbyr et bredt spekter av muligheter for annonsering på det verdensomfattende Google-nettverket.

Så hvordan kan din bedrift dra nytte av Google AdWords og få økt salg og oppmerksomhet?

 

Kampen om oppmerksomheten

På Googles søke- og displaynettverk kan du kjøpe annonseplasser med å by på ulike søkeord som utløser dine annonser. Fordelen er at du når ut til forbrukere som aktivt søker etter informasjon tilknyttet din bransje. Prisen på søkeordene bestemmes ut fra hvor ettertraktet det ønskede ordet er.

De mest populære søkeordene er ofte dyre og vanskelige å få tak i. Derfor er det avgjørende at du klarer å finne spesifikke og relevante søkeord. Tenk intensjon og kontekst. Hva søker din kunde etter, og hvorfor søker de etter det? Det kan være ulike intensjoner bak en bestilling av hotellrom for en helg. Hensikten kan være en romantisk helg med kjæresten, shoppingtur med venner eller være jobbrelatert. Konteksten for hvorfor en person ønsker å benytte ditt produkt eller tjeneste gir verdifull innsikt i hvilke søkeord som passer for deg.

Tenk derfor godt gjennom hvilke ord og fraser forbrukerne søker etter når de har behov for dine tjenester. Det handler om å vinne kampen om oppmerksomheten – og det gjør du ved å finne spesifikke søkeord med lav konkurranse.

Eksempel på tekstannonse fra Googles søkeresultatside

Få enda flere tips og anbefalinger til Google Adwords i vår e-bok, helt gratis!

 

Bortkastet for små og mellomstore bedrifter?

Mange tror at AdWords kun er relevant for de mest ressurssterke og innflytelsesrike bedriftene. Sannheten er derimot at det også innebærer store fordeler for små og mellomstore aktører.

Ved å utarbeide en detaljert målgruppe kan du selv avgjøre hvem som blir eksponert for dine annonser. Du kan skreddersy markedsføringen mot spesifikke aldersgrupper, geografiske områder, interesser, elektroniske enheter og språk. Dette åpner opp utallige muligheter.

La oss ta et lite eksempel!

Du eier en restaurant og ønsker å tiltrekke deg flere kunder. Med Google AdWords kan du annonsere til personer som befinner seg innenfor en viss radius av ditt spisested, innenfor en bestemt tidsramme og kun på telefon. Det øker sannsynligheten for at de som ser annonsene faktisk har mulighet til å besøke restauranten.

Remarketing er en annen viktig del av AdWords. Det er en effektiv måte å reklamere til personer som har vist interesse for din bedrift. En målrettet reklame hever signifikansnivået, og kan gjøre forbrukeren mer positiv til din merkevare og bidra til flere salg. Det viktigste er at du reduserer sannsynligheten for å kaste bort tid og penger på personer som ikke er interessert.

Remarketing-annonse

Remarketingannonse for Nettrakett på Googles Displaynettverk.

 

Full kontroll over kostnadene

En fordel med Google AdWords er at det ikke krever mye opplæring eller tid for å kontrollere utgiftspostene på annonsene. De eneste kostnadsrelaterte faktorene du må ta hensyn til når du setter opp en kampanje er det daglige budsjettet og budstrategi.

I begynnelsen er det lurt med en forsiktig tilnærming til det daglige budsjettet, og heller øke etterhvert. Budstrategien varierer basert på formålet med kampanjen. Her er tre av de mest brukte budstrategiene:

 

Kostnad per klikk

Kostnad per klikk angir du en maksgrense for hva du er villig til å betale for hvert klikk. Fordelen er at du kun betaler når noen er interessert nok til å klikke på annonsen din. Du kan styre budgivingen manuelt, eller la AdWords justere det automatisk.

 

Kostnad per tusende visning

Kostnad per tusende visning er en bra strategi for bedrifter som prioriterer merkevarebygging fremfor klikk og konverteringer på nettsiden. Her byr du på det som du er villig til å betale for tusen visninger på forskjellige nettsteder.

 

Kostnad per konvertering

Kostnad per konvertering passer bra til små eller mellomstore bedrifter som vil maksimere konverteringer til nettsiden. En konvertering er noe som du oppfatter som en verdifull handling på nettstedet ditt. Det kan for eksempel være et kjøp, nedlastning eller registrering for nyhetsbrev. Sporing av konverteringene åpner opp for å bruke smart budgivning til å justere dine bud automatisk.

Samtidig som kampanjene er aktive kan du se hvilke annonser som presterer best og øke satsingen på disse. Dette sørger for at du ikke kaster bort tid og penger på kampanjer som ikke fungerer!

Det er ingen tvil om at AdWords kan være et nyttig verktøy hvis din bedrift ønsker å øke sin synlighet og tilstedeværelse på Internett. Strategisk bruk av denne plattformen kan øke sannsynligheten for at din bedrift presenterer det riktige budskapet, til den riktige personen, på det riktige tidspunktet.

 

Hvis du er interessert i å finne ut om Google AdWords passer for akkurat din bedrift er det bare å fylle ut kontaktskjema under, så tar vi kontakt for en uforpliktende samtale.

 

Del dette