Nordmenn handler mer og mer på nett, og i november og desember tar det helt av. I den forbindelse fokuseres det naturligvis mye på trygg netthandel. Har du som nettbutikkeier tenkt på at det kanskje skorter på nødvendig og lovpålagt informasjon i nettbutikken din og at din nettbutikk faktisk bryter loven?

 

91% manglet tilstrekkelig informasjon

Forbrukerrådet sjekket 150 tilfeldige nettbutikker i fjor og restultatet var nedslående. Kun 9 prosent av disse hadde tilstrekkelig informasjon tilgjengelig til kundene sine. Hvilken informasjon er det snakk om, spør du? Og hvorfor er denne så viktig?

Over 85% av de undersøkte nettbutikkene hadde ikke fått med seg de nye reglene i Angrerettloven. Alle nettbutikker er pålagt å opplyse om retur- og angrerett. Det må informeres om at det er 14 (eller flere) dagers angrerett, hvem som står for returkostnadene og forbrukerne må kunne laste ned et ferdigutfylt angrerettskjema.

 

Hvorfor er dette så viktig?

Seriøsitet. Dette er et konkurransefortrinn. Om forbrukerne føler seg trygge når de handler i din nettbutikk, er sjansene større for at de kommer tilbake og handler mer. Opplyser du om at det er kunden som skal betale for en eventuell retur, sparer du dessuten penger.

Kontaktinformasjonen din er også svært viktig å tilgjengeliggjøre i nettbutikken. Da er det snakk om telefonnummer, e-postadresse og adresse. Er du aktiv på Facebook, er det også en fordel om du oppfordrer kundene til å ta kontakt der. Jo mer tilgjengelig du er, jo mer troverdig er du for forbrukerne.

 

Marius, Lasse og Line i Nettrakett har mange års erfaring med drift av nettbutikker

Ta kontakt med oss for råd:

 

Del dette