Slik tar du kontroll over eget firmanavn. Med Google MyBusiness oppføring vil du få en slik boks ved søk på ditt firmanavn.

Firma som er godt synlig digitalt har alle forutsetninger for å lykkes og vokse. Googles kundebarometer viser at over 80% av oss tar et nettsøk for å finne lokal informasjon. Da er det viktig å ha kvalitetsinnhold tilgjengelig når kundene søker etter ditt firma eller dine tjenester. Når kunder leser om hva som gjør ditt firma spesielt, er det større sjanse for at de blir kunder akkurat hos deg.

Firma med fullstendig profil på Google har større pålitelighet, 38% større sjanse for å konvertere interesserte til butikkbesøk, og 29% større sjanse for å konvertere til salg i butikk.

 

Nylige endringer i Google Min Bedrift

Google har lenge hatt et oppsett for å redigere informasjon rundt ditt eget firma i søkeresultatet, Google Min Bedrift. I de siste månedene har det skjedd større endringer her:
Google har nå lansert et enkelt redigeringspanel i Googles søkeresultater, slik at du kan redigere oppføringen på et enklere vis. Bare finn bedriften din på Googles søk, og du kan endre og forbedre oppføringen din, dele bilder og innlegg relatert til bedriften, og holde oversikten over hvor mange visninger du får.

Slik gjør du det:

1. Finn din bedrift på Google Søk, og du vil se en ny, enkel meny rett over søkeresultatene. Hvis du ikke ser menyen, må du passe på at du er logget inn med din bedriftskonto.
2. Klikk på redigeringsknappene, og feltene du kan redigere vil bli uthevet.

Skjermdump av Google Min bedrifts adminpanel

Skjermdump av Google Min Bedrifts adminpanel på desktop

 

Skjermdump av Google Min Bedrifts Adminpanel

Slik ser redigeringspanelet ut på mobil (Android).

 

  • Du kan poste og oppdatere firmainformasjonen.
  • Du kan laste opp og dele bilder.
  • Du kan poste innlegg, som kan brukes til litt forskjellig. Du kan nemlig også velge mellom følgende knapper til innlegget: Lær mer, reserver, meld på (nyhetsbrev), kjøp og få tilbud.
  • Du får en oversikt over kundeanmeldelser og kan svare på disse.
  • Du kan oppdatere åpningstider (spesielt nyttig mot høytider og ferier).
  • Du får vite når brukere legger til bilder av bedriften din.
  • Du får også en oversikt over hvor mange visninger din oppføring av bedriften din har hatt.

 

Nå kan du stille spørsmål fra mobiltelefonen din

En nyhet er også at Google har åpnet for at det går an for brukerne å stille spørsmål inne på bedriftsoppføringen din. Denne funksjonen kalles «spørsmål og svar» er bare tilgjengelig på mobil inntil videre. Alle brukere med Googlekonto kan stille spørsmål, og både bedriften og andre brukere kan svare.

Tips: Disse spørsmålene kan brukes som utgangspunkt til poster med «ofte stilte spørsmål».

Skjermdump av Google Min bedrift hvor du kan stille spørsmål

Kundene kan stille spørsmål direkte i Google Min Bedrift, og både bedriften og andre kunder kan svare.

 

Synes du digital markedsføring er utfordrende? Ta kontakt, vi står klar til å hjelpe deg.

 

Del dette