Mange har sikkert hørt om både inbound og outbound markedsføring. I dette blogginnlegget gjør vi rede for hva de egentlig går ut på og hvilke forskjeller det er på disse to markedsføringsmetodikkene.
Hva er inbound marketing?
I inbound marketing fokuserer man på godt og relevant innhold på egne nettsider og sosiale profiler som tiltrekker potensielle kunder. En person med et kjøpsbehov tyr veldig ofte til nettet for å finne leverandører, informasjon og lese hva andre har erfart. Da gjelder det for deg som bedrift å være til stede med godt og relevant innhold, som tiltrekker denne personen.
- Tiltrekkende markedsføring
- Kommunikasjonen er interaktiv og to-veis
- Kunder kommer til deg
- Gir en verdi til kundene
- Er lærerikt for kundene
- Er underholdene for kundene
Eksempler:
- Blogginnlegg
- Nyheter
- Videoer
- Guider
- E-bøker
Hva er outbound marketing?
Outbound marketing er tradisjonell reklame du sender ut til store mengder, i håp om å treffe potensielle kunder. Du betaler en kanal for å få tid og sted til å si noe til folket. Det er ofte meget kostbart og drive med outbound, og du treffer ikke nødvendigvis så mange som du ønsker. Kjøpevaner har endret seg drastisk de siste årene og folk har mer kontroll på hvilken informasjon de eksponeres for. Se bare på tv-reklame, mange spoler over dette. Færre og færre ser dessuten tradisjonell tv, etter at strømmetjenestene kom på markedet.
- Forstyrrende markedsføring
- Kommunikasjonen er en-veis
- Kostbar markedsføring
- Markedsføringen blir ofte oversett
Eksempler:
- Tv reklame
- Bannerannonser
- Telefonsalg
- Avisreklame
- Reklame i postkassa
Inbound vs. outbound markedsføring
Med inbound treffer du kundene der de er. Med outbound markedsfører du seg til store masser, men veldig ofte blir du oversett. Med inbound marketing tiltrekker du deg folk som har et behov og som allerede er i gang med kjøpsprosessen. Da er det lettere å lande dem som kunder. Med outbound markedsfører du deg veldig ofte til folk som ikke har behov eller er i gang med noe kjøpsprosess. Da er det naturligvis vanskeligere å lande dem som kunder. 3 av 4 inbound kanaler er rimeligere enn outbound. Bare tenk deg hva et blogginnlegg vil koste kontra en radiospot. Inbound gjør deg til en ekspert i din bransje – og det skaper tillit. Outbound er forstyrrende reklame som ofte kommer på feil tidspunkt. Det skaper irritasjon.