Nettmarkedsføring

Ingen vet om nettsiden/nettbutikken før du forteller folk om den. Markedsføring er viktig, og den kan gjøres på mange forskjellige måter. Noen ganger er tradisjonell markedsføring (TV, radio, avis, plakater, osv.) rett, men det er ofte svært kostbart og det er vanskelig å måle resultatene. Nettmarkedsføring kan måles og rettes mot riktige målgrupper. På den måten kan man eliminere det som ikke fungerer, spare penger og fokusere mer på det som fungerer.

 

Vi kan bistå med:

Annonsering med Google Adwords, Facebook Ads, Bing Ads

NettsmarkedsføringVi er sertifiserte i Google Adwords og Google Analytics. Nettrakett har også den viktige statusen som Google Partner. Vi har i tillegg lang erfaring med drifting og optimalisering av kampanjer i Microsoft Bing Ads og Facebook Ads. La oss hjelpe din bedrift å få flere kunder med målbar og lønnsom nettmarkedsføring.

Søkemotorannonsering er en av de mest effektive og målrettede markedsføringsmetodene, og kan brukes både alene og i tillegg til andre markedsføringsmetoder. Du betaler kun for de som faktisk er interessert eller har behov for det du tilbyr. Du skyter med andre ord ikke spurv med kanon, slik man gjerne kan oppleve i tradisjonelle annonsekanaler som for eksempel print og generelle bannerannonser på nett.

  • Du kaster ikke bort penger. Om ingen klikker på annonsen din, betaler du heller ingenting til Google eller Microsoft. Du setter også opp ditt eget budsjett, slik at du har full kontroll på hvor mye penger du bruker per dag, uke eller måned.
  • God ROI. Det koster ikke all verden å annonsere i Google Adwords eller Microsoft Bing Ads, og du treffer kunder som allerede er interessert i det du tilbyr.
  • Du finner kunder raskt. Satser du på å komme høyt i de organiske søkeresultatene på Google tar det som regel veldig lang tid. Med Adwords kan du opprette en annonsekampanje og komme på førstesiden i løpet av en time.
  • Kundene er allerede interessert. Husk at dette er annonser som kommer opp når kundene søker etter det du tilbyr. Med andre ord annonserer du kun til personer som er interessert, og sjansen for at de handler er større.
  • Verden er ditt marked. Det er få begrensninger på hvor langt du kan nå med Adwords om du vil treffe internasjonalt.

Vi kan hjelpe deg i gang eller drifte alt for deg.

E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er en av de mer kostnadseffektive måtene man kan markedsføre seg på. Uavhengig av hvor stor eller liten bedriften din er, vil du gjøre lurt i å prioritere tid til e-postmarkedsføring av din virksomhet, ditt produkt eller dine tjenester.

Nye undersøkelser viser at 77% av forbrukerne fremdeles synes e-post er den mest foretrukne kanalen for kommunikasjon fra bedrifter. Tallene viser oss at gjennomsnittet på hvor mange ganger vi sjekker
e-posten vår daglig, er svimlende 74 ganger om dagen!

Vi i Nettrakett har flere års erfaring med e-postmarkedsføring og vi er kjent med flere nyhetsbrevtjenester. Vi er dessuten Email Marketing Certified av Hubspot.

Søkemotoroptimalisering
Raske nettsider rangerer lenger opp i søkeresultatene
Lastetid er en av faktorene når Google rangerer nettsider i sine søkeresultater.

Alle som har en nettside ønsker å ligge øverst i søkeresultatene hos Google. Grunnen er selvfølgelig at da vil man få oppmerksomhet og klikk inn til sin nettside fra relevante søk. Den enkleste og raskeste måten å komme seg til topps i søkeresultatene er ved bruk av Google Adwords, men dette er annonser som koster penger hver gang noen klikker på dem. Den andre muligheten er søkemotoroptimalisering (SEO – Search Engine Optimization), som vil hjelpe deg mot toppen av de organiske søkeresultatene og dermed kunne gi deg flere besøkende og kunder.

Nettrakett har lang erfaring med SEO. Flere av oss har bakgrunn fra reell drift av nettbutikker, og har jobbet målrettet med dette emnet helt siden 2004 med svært gode resultater. Google finner stadig på nye forbedringer for å levere et best mulig søkeresultat, og det gjelder å følge med om man skal jobbe aktivt med søkemotoroptimalisering.

Dette betyr at SEO i dag er en omfattende og fortløpende jobb om du vil oppnå virkelig gode resultater over tid. Fordelen er at svært få av dine konkurrenter har kompetanse eller setter av ressurser (og tålmodighet!) til å utnytte potensialet som ligger i virkelig god søkemotoroptimalisering. Her ligger muligheten til rette for å bli dominerende i søkeresultatene, og dermed skape seg et stort fortrinn i forhold til konkurrentene.

Grafer som viser vekst i innlinker over tid
Antall domener og nettsider som linker til din nettside er en annen faktor som kan påvirke rangering i søkeresultatene. Er ditt innhold link- og delbart?

Hvorfor prioritere SEO?

Økt trafikk
De øverste resultatene i søkeresultatene får mesteparten av både klikk og visninger. Dette innebærer at en at topplasseringene i søkeresultatene kan medføre en vesentlig økning i trafikken på nettsiden din om søkevolumet er tilstrekkelig stort.

Return On Investment (ROI)
SEO gir målbare resultater. Uavhengig om du har nettbutikk eller nettside som presenterer virksomheten har SEO vist seg å være en av de mest lønnsomme satsingsområdene over tid. Den innsatsen du legger inn i dag, vil ofte ha en positiv virkning i mange år. Over tid kan man nesten se på det som å ha kraftig rabatterte (eller gratis) annonser for relevante søkeord liggende ute akkurat der hvor folk leter etter det du har å tilby. Videre analyser av besøkende kan også gi deg verdifulle kundedata, som igjen fører til forbedring av annen markedsføring.

Kostnadseffektivt
SEO er en av de mest kostnadseffektive måtene å markedsføre seg på, siden du henvender deg til personer som allerede søker etter det du tilbyr. Du får glovarme leads, kjøpeklare kunder som leter etter en løsning på problemene sine.

Til å stole på
Undersøkelser viser at de firmaene som ligger i toppen av søkeresultatene, blir sett på som mer troverdig og seriøse.

Merkebevissthet
Siden toppresultatene i søkemotorene resulterer i svært mange visninger for populære søkeord, vil dette være med på å bygge varemerket ditt. I tillegg vil folk forbinde nettstedet ditt med akkurat de søkeordene du ranker på topp for.

Vekst i organisk visninger over tid
Målrettet arbeid med søkemotoroptimalisering over tid resulterer i bedre synlighet og mer relevant trafikk fra søkemotorene.

SEO er trolldom
Neida. Selv om resultatene kan virke magiske, så er det vi gjør egentlig ikke noe hokus pokus. Det handler blant annet om å analysere søkefraser og innholdet på nettsiden, kontrollere at det tekniske er i orden, sjekke konkurrenter og sørge for at søkemotorene blir oppmerksom på din nettside. Skal man gå virkelig hardt til verks, kan man prøve å jobbe seg gjennom en liste på 200 ulike potensielle faktorer når det gjelder søkemotoroptimalisering. Vi foreslår dog å begynne med det man vet sikkert at Google vil ha, og å legge inn innsatsen der den får størst effekt.

Inbound Marketing

“Inbound Marketing er den beste måten å gjøre fremmede om til kunder og promotører av din bedrift.”

Inbound Marketing har revolusjonert digital markedsføring!

I Inbound Marketing fokuserer man på godt og relevant innhold i blogg, e-bøker, faktaark, på landingssider og i sosiale medier. Med riktig strategi, optimaliserte nettsider og søkemotoroptimalisering, vil innholdet tiltrekke potensielle kunder til deg.

Med Inbound Marketing kan selv små og nyoppstartede bedrifter vokse, og det helt uten enorme budsjetter.

Man behøver ikke enorme budsjetter slik som tradisjonell markedsføring (bannerannonser, TV reklame, telefonsalg) ofte krever. Selv en liten bedrift eller en start-up kan ta i bruk denne type markedsføring og vokse raskt.

Fire hovedoppgaver i Inbound Marketing

Inbound Marketing

Først tiltrekker du fremmede via sosiale medier eller søkemotorer. Disse blir besøkende på din nettside og neste steg er å gjøre de om til leads. Det kan du gjøre via landingssider og skjemaer hvor de besøkende fyller ut sin informasjon, f.eks. e-postadresse i bytte mot en gratis guide. Neste steg er å konvertere leads til kunder. Det kan skje ved såkalt lead nurturing, hvor markedsavdelingen varmer leads med f.eks. nyttige og innholdsrike e-poster til de er kjøpeklare. Når de er kjøpeklare, omgjøres de til kunder. Og sist, men ikke minst, må disse kundene bevares og begeistres, slik at de blir promotører for din bedrift.

Alle søker på nettet

Tenk på ditt siste, større innkjøp. Var det en telefon fra en selger som fikk deg til å gjennomføre kjøpet? Eller søkte du rundt på nettet etter informasjon, andres erfaringer og priser? Antageligvis gjorde du sistnevnte.Og hvis du fikk valget mellom en nettbutikk som ga god og relevant informasjon om produktet eller en nettbutikk som kun hadde produktnavn, -bilde og pris tilgjengelig, ville du mest sannsynlig valgt den første nettbutikken, ikke sant?

Kjøpevanene våre har endret seg, og vi søker nesten alltid på nettet for å sjekke ut alternativene vi har, lese hvilke erfaringer andre har gjort seg og ikke minst priser før vi bestemmer oss for å gjøre et kjøp. Det er her din bedrift må være til stede med god informasjon, slik at du tiltrekker deg potensielle kunder. Og tenk på det, en person som søker på nettet for å løse et problem han har, er allerede i gang med kjøpsprosessen. Han vil være mye lettere (og rimeligere!) å lande som kunde.

 

Vi kan også hjelpe deg med blant annet programmatic, konverteringsoptimalisering og retargeting.

 

Ønsker du hjelp med nettmarkedsføring?

Fyll ut skjema under, så tar vi kontakt med deg.

Felt merket med en * er obligatorisk

Save

Lasse M

Lasse MArthinussen
Digital markedsføring

Lasse er opptatt av målbar nettmarkedsføring og har sertifisering i Google Anlytics, Adwords Search, display, mobil og video.

Tlf: 900 17 162
E-post: lasse@nettrakett.no

Marius

Marius Jørgensen
Digital markedsføring

Marius jobber med nettmarkedsføring fra A-Å og har sertifisering i Google Analytics og Adwords Search.

Tlf: 916 97 929
E-post: marius@nettrakett.no