Hvor raskt laster nettsiden din? En studie fra Soasta viser at ett sekunds forbedring i lastetid på mobile enheter kan øke konverteringen med hele 27% – noe som er et sensasjonelt høyt tall!
På den andre siden fører ett sekunds forsinkelse i lastetid på siden til 11 % nedgang i sidevisninger, en nedgang i konvertering på 7% og en nedgang i kundetilfredshet på 16%, i følge undersøkelser gjort av Abeerdeen Group.
Kundene forventer at siden laster på 2 sekunder
Studiene Akamai og Gomez fra 2009 blir ofte referert i rapporter om sidehastighet. Dataene er noen år gamle, men det er liten grunn til å tro at kundene forventer noe mindre nå da teknologien har kommet lengre.
Akamai dybdeintervjuet over 1000 netthandlere i 2009, og fant ut at:
- 47% av de besøkende forventer at en nettside laster på 2 sekunder eller mindre
- 40 % vil avbryte nettleseren og gå til en annen side om det tar lenger enn 4 sekunder å laste siden din
- 52 % av netthandlerne mener at sidehastighet har stor innvirkning på kundelojaliteten deres
- 64 % av de som handler, vil handle et annet sted neste gang dersom de er misfornøyd med nettsiden
Gomezrapporten ble publisert i 2010, og inneholdt intervjuer av 1500 kunder om deres meninger, og fant ut at:
- I stedet for å vente på en treg nettside, går mer enn 75% av kundene forlater til konkurrenten
- 88% av de besøkende vil trolig ikke komme tilbake til en nettside etter en dårlig opplevelse
- Nesten halvparten får et dårlig inntrykk av firmaet etter bare én dårlig opplevelse
- Over en 1/3 av kundene fortalte sine venner om sine dårlige opplevelser
Lavere lastetid kan forbedre søkemotoroptimaliseringen
Allerede i 2010 annonserte Google at sidehastigheten var avgjørende for hvor langt opp din nettside havnet i søkeresultatene, og det har ikke blitt mindre betydningsfullt med årene.
Lurer du på hvordan Google vurderer din nettside? Du kan måle hastigheten selv Pagespeed Insights. Her vil du få konkrete forslag som vil forbedre ytelsen. Vil du gå enda mer inn i materien, finner du en mer detaljert måling av sidehastighet inne i Google Analytics, under fanen Adferd.
Konklusjon
En av de viktigste faktorene for at du skal lykkes på nett, er at du har en rask nettside. Er lastetiden bare noen sekunder for lang, risikerer du å miste både besøkende, kunder og god plassering i søkemotorene. «Noen sekunder» høres kanskje ikke så mye ut, men faktum er at få av oss har tålmodighet til å vente på en treg nettside. Mennesker har dessuten en tendens til å huske og dele de negative opplevelsene mer enn de positive. Du ønsker vel ikke at dine potensielle kunder får dårlige opplevelser i kontakt med deg, eller i verste fall heller går til konkurrenten din?
Lyst på raskere nettsider?
Vi kan analysere nettsiden din for å se hva som kan gjøres for å forbedre hastigheten.