Server side tracking – Hvorfor du må endre på sporingen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

iOS14 er gøy dere. Cookies er kjempegøy. Og alle de systemene du bruker til markedsføring, som nå mister både retning og fokus. Vi går fra å kunne måle nøyaktig hva brukere gjør på nettstedet ditt til å ikke ane hva som foregår der. Fra å spisse markedsføringen mot de som ønsker å få den – til å skyte en flokk med fugler med mitraljøse.

fugleflokk som flyr
Fotografi av Mehdi SepehriUnsplash

Litt bakgrunnshistorie om tracking, personvern og cookies

Vi har sett ekstremt store omveltninger i tracking den siste tiden, spesielt siden ny personopplysninglov (GDPR) kom og kommunikasjonsvernforordning (ePR) er underveis. Den sistnevnte er lovpålagt i EU, men enda i godkjenning i Norge. Her forholder vi oss til EU.

I det siste har også samtykke til cookies gått fra gråsone til noe vi virkelig må ta stilling til. Vi har arbeidet oss ihjel for å treffe blink på markedsføring og måle hvordan kunders nettsteder presterer. Etter Apples oppdatering iOS14, med personvern i fokus, har det blitt enda tøffere og det er nå vi begynner å se effektene av alt som har skjedd.

Google på sin side nekter å kjøre annonser om du ikke innfrir visse krav med tydelig cookieinformasjon på nettstedet ditt, hvor brukeren skal ha mulighet til å velge bort all sporing. Samtidig fjerner de all mulighet for tredjepartscookies i sine nettlesere (slik Apple har gjort med Safari). Vi ser flere og flere tilfeller på dette nå og det virker som at de strammer kraftig inn. Facebook har nylig valgt å fjerne sporing som ikke innfrir deres krav. Det er flere endringer på hele fjøla og spillet har gått fra at alle kan sette opp annonser, sporing og gjøre markedsføring til at det kreves høy teknisk kompetanse og en dyp forståelse for systemene for å få dette til.

Heldigvis har Google satt i verks et maskineri som gjør at vi fortsatt kan treffe rett publikum, få sporet de viktigste hendelsene på ditt nettsted og muliggjør spisset markedsføring i de kanalene du bruker. Dette gjør de via server-side tracking­ med Google Tag Manager Server-Side og Google Analytics 4.

Hva er server-side tracking?

Kort fortalt, server-side tracking går via nettstedets (eller Googles) server for å sende hendelser til de markedsføringsplattformene som trenger det. I stedet for at sporingen skjer direkte på overflaten, «front-end», så skjer sporingen på baksiden, «back-end». Dette er en tryggere måte å spore på og ivaretar dataen som sendes på en sikrere måte enn tidligere.

Front-end tracking har mulig en del sikkerhetsrisker, da all data fra nettstedet ditt sendes direkte fra brukeren selv. F.eks når en bruker har sendt et skjema, klikket på en knapp eller traversert nettstedet fram og tilbake mellom sider. Den klassiske modellen ser slik ut:

standard google tag manager tracking
Hentet fra Google 02.09.2021

Server-side tracking har fortsatt sporingskode gjennom nettstedet, men sender informasjonen gjennom server for å sikre dataen. På denne måten ivaretar vi personvernet og cookies-lovgivningen som er så streng som den er i dag. Ved å bruke server-side tracking vil vi kunne sende data til Facebook, Google Ads og andre systemer på en trygg måte. Den nye måten å spore på ser slik ut:

server side tracking med google tag manager
Hentet fra Google 02.09.2021

Hvordan implementerer jeg server-side tracking?

Som sagt tidligere så er nivået for å gjøre en slik implementasjon gått fra «alle kan gjøre det» til «høy teknisk forståelse». Det er ikke rett fram lengre å sette opp sporing og det er svært mange hensyn å ta. Oppsettet i seg selv må gjøres på en bestemt måte og hver markedsføringsplattform har sin egen måte å gjøre det på. For å gjøre det her bør man kunne noe om serverstyring, APIer og programmering. I tandem med sporingen må man også ha en form for cookiestyring, f.eks. CookieInformation eller CookieBot. Disse må settes opp og tilpasses nettstedet ditt slik at du er innafor godkjent bruk av cookies.

Hva er konsekvensen om jeg ikke gjør disse endringene?

I verste fall mister du all oversikt på hva du bruker markedsføringskronene på. Du kan potensielt blåse avgårde flere hundre tusen kroner uten å vite om det du har brukt har gitt noe uttelling, en evig negativ ROI. Med andre ord, du vil tape stort på å skyte i blinde.

HJELP! Hva gjør jeg?

Slapp av! Våre eksperter i Nettrakett har knekt koden på implementasjon av server-side tracking og kan hjelpe deg med å få dette på plass. Vi har også partneravtale med leverandører av cookie-dialoger, der brukere kan velge om de ønsker å bli sporet eller ikke.

Ta kontakt med oss for et tilbud på oppsett!