Måten vi lever og jobber har forandret seg drastisk de siste årene. Det er stor forskjell på hvordan bedrifter selger produktene sine, og hvordan kundene handler.

Mange bedrifter praktiserer tradisjonell markedsføring, hvor målet er å få nye kunder ved å sende ut budskap til så mange som overhode mulig. Dette gjøres for eksempel med reklameplakater, TV-reklamer og telefonsalg. Mange tror dette er den beste måten å markedsføre seg på, men med dagens teknologi blir disse teknikkene mindre effektive, og mer kostbare for bedriftene som praktiserer dem. Bare tenk på hvor mange som har sluttet å se lineær TV etter at strømmetjenestene kom til, da blir TV-reklame nytteløst.

E-postmarkedsføring er en av de mer kostnadseffektive måtene vi kan markedsføre oss på. Uavhengig av hvor stor eller liten bedriften din er, vil du gjøre lurt i å prioritere tid til e-postmarkedsføring av din virksomhet, ditt produkt eller dine tjenester.

Nye undersøkelser viser at 77% av forbrukerne fremdeles synes e-post er den mest foretrukne kanalen for kommunikasjon fra bedrifter. Tallene viser oss at gjennomsnittet på hvor mange ganger vi sjekker
e-posten vår daglig, er svimlende 74 ganger om dagen!

Selv om folk foretrekker kommunikasjon på e-post, betyr ikke det at innboksen deres er et åpent territorium hvor vi fritt frem kan gjøre akkurat slik vi selv ønsker. Å få noen sin e-postadresse er en stor tillitserklæring, og den skal behandles med respekt. Gå varsomt frem når du skal sende nyhetsbrev, og ikke glem at det sitter et menneske på andre siden av e-postene du sender ut. Det kan være lurt å spørre seg selv om du selv ville likt å motta disse e-postene. Hvis svaret er nei, burde du kanskje revurdere å sende dem.

 

Så, hvordan kan du oppnå suksess med e-postmarkedsføring? Vi har samlet sammen noen tips som kan hjelpe deg på veien!

 

Gi abonnentene dine en belønning

En av de raskeste måtene du kan utvide e-postlisten din på, er å tilby nye mottakere en belønning. Dette kan for eksempel være en rabattkode, gratis prøve eller en gratis e-bok, her er det bare fantasien som setter grenser. I praksis kan du få til dette ved å legge opp et påmeldingsskjema på nettsiden din og sende de belønningen så fort de har gitt deg e-postadressen sin.

Du burde likevel ta hensyn til om belønningen du gir, faktisk er av interesse for ditt publikum. Hvis du tilbyr dem noe de ikke er interessert i, blir det gjerne ikke en belønning. Prøv å gi dem noe de ikke kan motstå!

 

Bruk et bra nyhetsbrev-verktøy

Det er mye verdi i et godt nyhetsbrev-verktøy. Selv om det er mulig å sende ut nyhetsbrev via din egen e-post betyr det ikke at dette er optimalt for deg og din bedrift. Når du sender ut nyhetsbrev til flere abonnenter på en gang ved å bruke blindfelt ser det ikke bare svært uprofesjonelt ut, men det kan også gi deg mange komplikasjoner. Ved å sende nyhetsbrev på denne måten vil du garantert bli merket som spammer i løpet av veldig kort tid.

Men fortvil ikke, med det rette verktøyet blir det bli lettere for deg og din bedrift å produsere gode nyhetsbrev som ser bra ut. Flere nyhetsbrev-verktøy kommer med funksjoner som «drag and drop» som hjelper deg å lage ryddige og profesjonelle nyhetsbrev uten å måtte tenke på koding. En annen fordel med å bruke gode nyhetsbrev-verktøy er at de optimaliserer nyhetsbrevet ditt for de ulike enhetene/plattformer automatisk, slik at du ikke behøver å lage flere versjoner av samme nyhetsbrev.

 

Ikke kjøp e-postlister

Dette kan ikke understrekes nok. Det er ALDRI en god idé å kjøpe e-postlister, og da mener vi aldri.

Kanskje tenker du at å kjøpe e-postlister må være en super mulighet for deg og din bedrift til å nå ut til enda flere potensielle kunder, men saken er den at du neppe vil tjene noe som helst på disse listene. Det finnes flere grunner til dette, for eksempel vet du ikke hvor mange som har kjøpt samme e-postlista som deg. Du har neppe satt deg som mål at ditt nyhetsbrev skal bli oppfattet som en av de mange søppelpostene som dukker opp i innboksen til mottakeren (hvis du i det hele tatt er så heldig at du kommer deg inn i innboksen deres), har du vel? Dessuten strider det med norsk lov å sende e-post med markedsføringbudskap til personlige e-postadresser uten at du har fått tillatelse. Når du kjøper en e-postliste får du ikke tillatelse fra mottakerne før du «stormer inn» i innboksen deres.

I dagens interaktive og sosiale medier-hverdag er det alfa omega å bygge gode relasjoner mellom deg og dine mottakere. Tenk deg at du vandrer rett inn i et ukjent hus, setter deg på fanget til huseieren og sier «Vil du kjøpe produktet mitt?». Du vil trolig få store problemer med å skape gode relasjoner til denne huseieren. Vis normal folkeskikk, også når du jobber med e-postmarkedsføring.

Ønsker du å utvide listen burde du heller fokusere på å bruke metoder som nevnt tidligere. Få kundene dine til å ville komme til deg, i stedet for at du trenger deg på dem. Gi de noe de ikke kan si nei til, og du vil over tid få en mye bedre e-postliste enn de du kan kjøpe. Husk, den enkleste og kjappeste løsningen er ikke alltid den beste. Ting tar tid.

 

Tenk over hvem du sender til

Når du driver med e-postmarkedsføring er det viktig å tenke nøye over hvem du sender nyhetsbrevet til. Upersonlige nyhetsbrev har lette for å bli merket som søppelpost. Har du et veldig variert publikum, bør du segmentere. Prøv å dele opp listen din i flere segmenter, slik at du lettere kan levere mer relevant innhold til de rette personene.

For eksempel kan du dele det opp slikt:

  • Nye kunder
  • Faste kunder
  • Gamle kunder
  • Kjønn
  • Alder
  • Bosted

Du kan segmentere listen etter mange ulike kriterier, og hva som er riktig er forskjellig fra bedrift til bedrift. Over tid vil du se at riktig segmentering kan være veien til suksess.

Tenk også på når på døgnet dine potensielle kunder leser nyhetsbrev. Med et godt nyhetsbrev-verktøy kan du A/B-teste blant annet hvilke tidspunkt som gir best åpnings- og klikkrate. Etter bare et par utsendelser er det lett å se hvilke tidspunkt en bør holde seg unna og hvilke tidspunkt som fungerer bra.

 

Rydd i listen din

En av de aller viktigste huskereglene du må huske for å oppnå suksess med e-postmarkedsføring er å rydde i listen din. Fjern alle som ikke har åpnet nyhetsbrevene dine de siste 6 månedene. Har de ikke åpnet nyhetsbrevet til nå, kommer de aldri til å gjøre det. En ryddig og oppdatert e-postliste vil gi deg mer kredibilitet i nyhetsbrev-verktøyet og sjansene for at dine nyhetsbrev blir merket som spam reduseres ytterligere.

Det kan også være lurt å sende en e-post hvor abonnentene blir bedt om å bekrefte at de fremdeles er interessert i å motta dine nyhetsbrev. Fordelen med dette er at du unngår å bli merket som spammer når du sender ut e-postene dine i fremtiden. Mottar du for mange klager på søppelpost kan du bli suspendert fra nyhetsbrev-verktøyet ditt, og det er ikke noe man ønsker skal skje. Så, hvordan unngår du å bli markert som søppelpost? Rydd listen din!

 

Husk alltid

Å lykkes med e-postmarkedsføring er definitivt noe som krever både tid og tålmodighet. Likevel er det en form for markedsføring som ofte gir suksess, og som kommer til å være verdt alt av jobb du legger inn i det med tiden. Legg markedsføringsplaner, test ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer for deg og din bedrift. Prøv ut ulike tider på døgnet for å sende ut nyhetsbrev, ulike dager og ulike emner. Det kan også være verdt å prøve ut ulike design. Test ofte og se på målingene etterpå. Analyser data du sitter igjen med og gjør deg opp tanker på hvordan du kan bli enda flinkere. Husk og alltid vær høflig og profesjonell i brevene dine, og sist men ikke minst: Gi alltid mottakerne dine en mulighet til å melde seg av nyhetsbrevet ditt.

Lykke til!

 

Trenger du hjelp for å komme i gang med e-postmarkedsføring eller produksjon av nyhetsbrev?

Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt innen 1-2 dager.

 

Påkrevde felter er merket med *




 

Del dette