Har du allerede en nettside, eller er du en av dem som fortsatt sitter på gjerdet og tviler på at internett har kommet for å bli? Vi gir deg 8 grunner til hvorfor vi mener alle bedrifter bør ha en god nettside.
Si at du er en lokal rørlegger, elektriker, regnskapsfører eller driver et vaskefirma. Hvordan finner kundene deg?
I skrivende stund er årstallet 2016, og katalogtjenester på nett eller i trykket form er ikke førstevalget for å orientere seg lenger. Nå er det søkemotorer på internett som benyttes. Undersøkelser viser at allerede i 2013 tok 81% et søk på Google før de gjennomførte et større kjøp.
Å ha egen nettside kan ha mange fordeler, men ofte er det faktisk en nødvendighet. Undersøkelser viser likevel at det er forbausende mange bedrifter som ikke har en digital tilstedeværelse i dag.
8 gode grunner til at bedriften din fortjener en nettside
1. Informasjon
Forbrukere søker på nettet etter løsninger på sine problemer. Derfor bør det ligge en utfyllende tekst om hvilke problemer bedriften din løser og hvordan disse løses til det beste for kunden, på din bedrifts nettside. Informasjon om firmaet, dets verdier og hvem som jobber der er viktig. Kundene vil også ofte sjekke produktdata og priser. Selv om du ikke har nettbutikk kan det være lurt å legge prislister og produktdata tilgjengelig, i alle fall for de mest solgte produktene eller tjenestene.
2. Troverdighet
Ved å bygge et profesjonelt nettsted har du muligheten til å fortelle forbrukerne hvorfor de bør stole på nettopp din bedrift. Her kan du også bygge opp ditt rennomé med tilbakemeldinger og omtaler fra fornøyde kunder. Potensielle kunder leter veldig ofte etter erfaringer fra dine tidligere kunder. Du kan si mye bra om deg selv, men det vil alltid være festet mer tillit til tidligere kunders opplevelser. Du kan også velge å bruke en uavhengig tredjepart, for eksempel Trustpilot, for å formidle tidligere kunders erfaringer. En ny norsk løsning er Lipscore, så det er flere å velge mellom. Begge disse koster endel penger.
3. Bygge kunderelasjon
Med et eget nettsted får du ikke bare presentert dine tjenester, varer og det som skiller deg fra konkurrenten, du kan også bruke nettstedet ditt som et senter hvor du kan gi nye og gamle kunder mulighet til å melde seg på nyhetsbrev. Videre kan du ha en chatte-tjeneste som er aktivert når du har muligheter til å svare, du kan ha et kontaktskjema som sender spørsmål direkte til din e-postadresse og du kan vise til dine eventuelle sosiale kanaler som Facebook, Instagram og YouTube. Det som er viktig er at nye og gamle kunder på sine premisser kan nå deg og få informasjon om din bedrift og dine tjenester eller produkter.
4. Tilgjengelig døgnet rundt
Nettsteder og sosiale medier er tilgjengelige 24/7. Det betyr at kundene dine kan finne relevant og nyttig informasjon hele døgnet, ikke bare i åpningstidene. Skulle det være noe de ikke finner svaret på, kan de sende deg en e-post via et kontaktskjema hele døgnet.
5. Enkelt
Hva er mest praktisk? Å kjøre rundt for å lete etter butikker som kanskje selger det du er ute etter, eller å sitte i kontorstolen eller sofaen hjemme mens du søker etter de samme produktene via Google eller en annen søkemotor? Svaret er opplagt, med mindre du liker å kjøre rundt og fly i butikker. Smarte bedrifter innser dette, og har dermed sin egen nettside som viser produktene og tjenestene de tilbyr. Her kan kundene også finne adresse, åpningstider og kontaktdata selv om de sitter på den lokale kaffebaren eller i sofaen hjemme.
Ekstratips: Er du virkelig smart, så viser du fram telefonnummeret ditt og gjør det klikkbart for smarttelefon. Det samme gjør du med adressen slik at en potensiell kunde via sin smarttelefon bare kan klikke for å få opp kart og veivisning slik vi har gjort her.
6. Salg
Bedriften din trenger omsetning for å ha livets rett. Kort forklart vil du få flere kunder ved å være synlig på nett, og desto flere kunder og besøkende du har, desto mer salg vil du generere. Noe som igjen påvirker bunnlinja positivt.
Ekstratips: Du kan vurdere å opprette en nettbutikk som ekstra salgskanal. Da økes kundegrunnlaget ditt betraktelig, og hele landet kan fort være et aktuelt nedslagsfelt.
7. Markedsføring
Et nettsted er gjerne ankeret for det meste av markedsføring på internett. Det finnes veldig mange muligheter der ute, og en god markedsføringsstrategi på nett kan gjøre underverker for merkevarebygging og omsetning.
8. Kontroll
Mange tror at en Facebookside eller oppføring på en katalogtjeneste holder, men det resulterer bare i at du blir avhengig av en tredjepart. Du har ingen kontroll over hva denne tredjeparten gjør, og endringer kan føre til at du mister muligheten til å kommunisere med kundene dine. Med en egen nettside er det du som bestemmer både form og innhold.
Men husk, det aller beste er å være godt synlig på sosiale medier også, slik at kundene kan treffe deg der de er. Premisset for markedsføring på sosiale medier er enkelt: Når kundene dine oppholder seg og prater sammen på sosiale medier, er det smart at bedriften din også prater med dem der.
Konklusjon
Vi mennesker handler gjerne med dem vi kjenner, liker og stoler på. Et nettsted er en mulighet for å gjøre kunden oppmerksom på din bedrift og hva du tilbyr. Har du en god presentasjon, gir et godt inntrykk og kan vise til at andre kunder er fornøyde og liker dine produkter eller tjenester, er sjansene for at nettopp din bedrift blir valgt stor.
Et strategisk utviklet nettsted og en gjennomtenkt tilstedeværelse på sosiale medier gir store fordeler og kan være avgjørende for varemerket ditt.
Bli tilgjengelig og attraktiv for dine kunder!
Vi kan hjelpe deg å sette opp mobil- og brukervennlige nettsider, hele veien fra A – Å.
Fant ingen felt.