Finnes det egentlig bedrifter som ikke har en Facebook-side? I en tid hvor sosiale medier nærmest dominerer hverdagene våre virker det som bedriftsprofiler har fått en naturlig plass blant bedriftenes markedskanaler. Problemet jeg ofte ser med denne “vi-må-jo-være-på-Facebook” mentaliteten er at bedriftsprofiler ofte opprettes uten særlig mål og mening. Er målet å bygge opp et solid antall Facebook-følgere holder det ikke å tro at jobben går av seg selv. Med en strategisk tilnærming vil du kunne bygge opp følger-basen din og skape relasjoner som virkelig verdsettes av målgruppen din.
Innhold med mening
Skal du briljere på Facebook (og for så vidt på andre sosiale medier), er godt innhold ditt viktigste verktøy. Folk følger bedriftssider de synes er interessante, engasjerende og relevante. Til syvende og sist handler det derfor om å publisere innhold som følgerne dine synes er verdifullt. Et viktig startpunkt er å bli bedre kjent med den ideelle kunden din. Hvilke behov, utfordringer, interesser, bekymringer, mål og ønsker har denne personen? Lag innhold som bygger opp under disse tingene. Når du kjenner målgruppen din er det lettere å skape meningsfylt innhold som inspirerer, engasjerer eller kanskje lærer personen noe nytt. Ved å bruke spørsmål oppfordrer du også direkte til engasjement, noe som kan resultere i større rekkevidde på innleggene. Test og prøv ut ulike metoder for hvordan du kan formidle budskapet på best mulig måte. Vis hva som skiller deg fra dine konkurrenter gjennom kreative videoer og bilder, eller skap dialog og en personlig tone gjennom en direktesendt video. Bedrifter som tørr å by på seg selv gjennom kvalitetsinnhold skaper en helt unik form for tillit og inkludering med sine følgere.
Lag en plan
Du har sikkert hørt at planlegging er nøkkelen til suksess. Vel, dette gjelder også når du skal få flere Facebook-følgere. Bruk et excelark og skriv ned innhold og tidsplan for innleggene som skal publiseres i de nærmeste ukene. Tenk at planen skal være veiledende og fleksibel slik at du er åpen for kjappe endringer ved behov. En slik plan krever selvfølgelig litt tid, men samtidig gir det kontinuitet og forutsigbarhet. Dette er gull verdt av tre grunner:
- Folk ønsker å følge bedrifter som kommer med jevnlig og oppdatert informasjon, og som viser en aktiv tilstedeværelse på kanalen.
- Facebook sine algoritmer favoriserer bedriftsprofiler som er konsekvent med publisering. Dette vil si at du når ut til en større del av publikum med innleggene dine når du klarer å vedlikeholde en viss rytme i postingen.
- Du får oversikt og kontroll over kommunikasjonen og unngår sporadisk posting uten formål.
Effektiv spredning
Det er synd å si det, men tiden da Facebook kun ble brukt til gratis spredning er mer eller mindre forbi. Organisk rekkevidde (altså de personene du når ut til med et innlegg uten å betale) har minsket betraktelig. De nyeste endringene på Facebook-algoritmen gjør det enda vanskeligere for bedriftssider å bli synlig i nyhetsoppdateringen til folk. Bedrifter har derfor mye å vinne på å legge inn Facebook i markedsføringsbudsjettet. Det beste av alt er at Facebook-annonsering ikke trenger å koste deg skjorta! Du kan selv sette et budsjett som passer din situasjon. Ved å sponse innleggene dine med noen kroner blir rekkevidden mer nøyaktig og forutsigbar. Dette resulterer i at flere personer blir oppmerksomme på bedriften din, engasjerer seg i innholdet ditt og ønsker å følge deg.
Følg opp og vær tilstede
Du skal få et siste tips. Er målet å bygge opp antall Facebook-følgere bør du følge opp innleggene og vise at du er tilstede. Invitér personer som har likt og kommentert innleggene dine til å like siden. Det er også viktig at du følger opp samtalen i kommentarfeltet og på Messenger. Dette viser at du er imøtekommende og tilstede overfor følgernes tilbakemeldinger og spørsmål. Bruker du Facebook som den effektive kommunikasjonskanalen den er, vil du bygge bedre relasjoner og opprettholde et godt omdømme.