De Grønne Øyene
Om kunden
Lofoten De Grønne Øyene 2030 (DGØ) er en tiårig vekststrategi for Lofoten-regionen i Norge, med visjonen: «Framtidens Lofoten drives på fornybar energi, er attraktivt å bo i, og har et bærekraftig og livskraftig næringsliv.»
Bakgrunn
De Grønne Øyene tok kontakt med Nettrakett for å få bistand i forbindelse med en «populærversjon» av vekststrategien: Veikart for Lofoten De Grønne Øyene 2030.
Utfordring
For at Lofoten skal lykkes med satsningen mot et utslippsfritt og bærekraftig samfunn, må engasjementet økes blant både innbyggere og lokalt næringsliv. I dag fremstår målsetningene i vekststrategien som utilgjengelige eller uklare for mange. Vi fikk i oppdrag å komme med et forslag til hvordan vi kan engasjere ungdom i Veikart for Lofoten De Grønne Øyene 2030.
Løsning
Vi benyttet oss av designmetodikk for å komme til kjernen av problemet. Gjennom innsiktsfasen fant vi ut at det er helt essensielt å gi folk en følelse av eierskap og involvering. Det grønne skiftet betyr noe annet for ungdom i nord, og det innebærer ulike aspekter for forskjellige grupper av ungdommer. Det er viktig å anerkjenne og ivareta dette mangfoldet i kommunikasjonen om mulighetene De Grønne Øyene gir for framtidens Lofoten.
Prosjektet gir en helt unik mulighet for folk i Lofoten til å påvirke hvordan det grønne skiftet skal se ut der de bor, men de trenger veiledning på veien. Mange ønsker å bidra, men de vet ikke hvordan eller med hva.
Vi anbefaler å utvikle en plattform som kan veilede og involvere ungdom i Lofoten og tilrettelegge for deres aktive deltakelse i å omsette målsetningene i Veikart for De Grønne Øyene til innovasjon og handling. Denne plattformen bør:
- Være brukervennlig og tilgjengelig for alle, uavhengig av tekniske ferdigheter eller bakgrunn.
- Tilby en rekke lavterskel verktøy som tillater folk å dele sine ideer, tanker og bekymringer om det grønne skiftet i deres lokalsamfunn.
- Inkludere muligheter for samarbeid og diskusjon, slik at ungdommer kan utveksle ideer og bygge relasjoner med hverandre.
- Ha en åpen og transparent kommunikasjonsstruktur, slik at ungdommer kan se hvordan deres bidrag blir vurdert og anvendt i beslutningsprosesser.
- Inkludere lokale eksperter, organisasjoner og myndigheter som ressurser og støttespillere for å hjelpe ungdommer med å forstå og navigere det grønne skiftet.
- Legge til rette for læring og utvikling av ferdigheter, både når det gjelder bærekraftige løsninger og mer generelle ferdigheter som kritisk tenkning, kommunikasjon og problemløsing.
- Være fleksibel og tilpasningsdyktig, slik at plattformen kan vokse og utvikle seg i takt med befolkningens behov og interesser.
Ønsker du hjelp med bærekraftskommunikasjon?
Ønsker du hjelp med bærekrafts-kommunikasjon?
Ta kontakt
Ring oss på 477 76 770, send en e-post til kontakt@nettrakett.no eller fyll ut skjemaet under.