Du er nok ikke alene om det. La oss ta et steg tilbake for å se hvordan Facebook har endret seg frem til i dag.
Antall likere var viktigst
Mange bedrifter som bruker Facebook er opptatt av å bygge opp antall likere på siden. Grunnen er at antall likere tidligere gjenspeilet hvor mange som så de publiserte innleggene fra bedriften. Og dette gjelder fortsatt til en viss grad.
De senere årene har antallet bedriftsprofiler økt enormt. Dette har ført til at vi også følger flere bedriftsprofiler enn tidligere. Tenk bare på hvor mange sider du følger. Hvor full ville ikke nyhetsoppdateringen din vært dersom du skulle sett alle innleggene som ble postet fra hver av disse sidene?
Algoritmen skal gjøre det relevant
For Facebook er det brukerne som er førsteprioritet. For at plattformen skal oppfattes som mest mulig relevant, streber de hele tiden etter å gjøre kanalen personlig tilpasset og interessant. Facebook-algoritmen kalkulerer en rekke faktorer for å avgjøre hva som er relevant å vise i en persons nyhetsoppdatering. Den avgjør derfor hvor mange som ser det du poster.
I 2017 gjorde Facebook en større endring på algoritmen for å gjøre det enda mer utfordrende å få organisk synlighet på innleggene fra en bedrift. Dette førte til at organisk spredning sank med 10% og i gjennomsnitt ser bare 1 av 12 følgere det du poster fra bedriftsprofilen din. Så hva betyr dette i praksis?
Jo, det betyr at innholdet og budskapet i innleggene må tillegges enda større vekt enn tidligere. Vi konkurrerer med ekstremt mange aktører som også ønsker å få frem sine budskap. Skal vi klare å nå frem i mengden må vi derfor sørge for at det vi poster er noe som folk faktisk ønsker å vite.
Hvordan kan du øke synligheten og engasjementet organisk?
Noen av de viktigste faktorene som vurderer relevansen til et innlegg er:
- Innhold
- Tidspunkt
- Informasjon
- Historikk
Innholdet er det viktigste. Tenk kvalitet foran kvantitet. Hva er interessant og relevant for følgerne dine, og hvordan kan du bygge opp en god relasjon med innholdet du har? Formatet har mye å si her. Video er det formatet som har fått størst oppmerksomhet de siste årene, og ikke uten grunn – videoinnhold får i gjennomsnitt hele 135% mer organisk spredning enn et enkelt bilde. Grunnen er at video engasjerer seerne i større grad enn andre formater.
Tidspunktet for publisering er fortsatt viktig for å øke rekkevidden. Velg tidspunkter der følgerne dine er mest aktive. Dette er informasjon som du enkelt kan finne under «Innsikt» på Facebook-siden din. Med planleggingsverktøy kan du enkelt sette opp innlegg som automatisk postes til de tidspunktene du fastsetter.
Les også om hvordan du kan få flere følgere på Facebook-siden din
Informasjon handler om hvor utfyllende og informativ Facebook-siden din er. Ta derfor en gjennomgang og se om det er ytterligere opplysninger du kan fylle inn om bedriften din. Dette gjelder for eksempel profilbilde, forsidebilde, beskrivelse av bedriften, åpningstider, kontaktinformasjon og handlingsknapp.
Sist, men ikke minst – Facebook undersøker også historikken til bedriftsprofilen din for å avgjøre rekkevidden på et innlegg. De som bruker plattformen jevnlig vil bli belønnet med mer organisk rekkevidde på innleggene enn de bedriftene som har vært inaktive i lengre perioder. Det kan derfor være lurt å bruke en sosial medieplan for å lage en oversikt over hvilke innlegg som skal postes til hvilke dager og tidspunkt. På denne måten skaper du forutsigbarhet og kontinuitet i Facebook-aktivitetene til bedriften.
Den enkleste måten å nå ut til flere
Den beste måten øke synligheten og engasjementet på innleggene dine er å bruke annonsering. Det fine med annonsering er at du kan kontrollere hvem som skal se innholdet ditt, og du kan styre budsjettet etter eget behov. På denne måten kan du enkelt øke rekkevidden og engasjementet ved å vise innleggene til de personene som har størst interesse for nettopp ditt budskap.
3 ting å tenke på når du lager en Facebook-annonse