10 tips til deg som skal starte nettbutikk
Så spennende at du har tenkt å starte nettbutikk! Avgjørelsen var kanskje lett å ta, siden alle er på nett nå til dags. Ved å være på nett vil du nå ut til kunder over hele landet, kanskje til og med hele verden og dermed øke salget betydelig.
Før du går i gang er det endel momenter du bør ta stilling til. Sett deg godt til rette, gjerne med en kopp kaffe før du går gyver løs på oversikten vi har laget under.
Denne oversikten kan være kjekk å gå gjennom og tenke på før du går i gang, slik at du unngår store overraskelser underveis eller etter lansering av nettbutikken din.
1. Grafisk profil
Skaff deg en logo. En profesjonell logo og en gjennomtenkt grafisk profil vil bidra til at nettbutikken fremstår som profesjonell. Logoen skal være beskrivende, enkel og ikke minst lett å huske. Dette vil gi nettbutikken en identitet, og det vil skape tillit hos kunden. Webdesignet i nettbutikken er også en del av den grafiske profilen, men ikke la det ta hovedfokuset. Ha fokus på produktene og vær heller mer opptatt av brukervennlighet.
2. Markedsføring
Når man åpner en fysisk butikk er det gjerne slik at man blir synlig i for eksempel ei handlegate eller i et kjøpesenter, og mange stikker innom i forbifarta. Det gjør man ikke med en nettbutikk. Ingen vet hvor nettbutikken er før du har fortalt dem det. Altså må du markedsføre den.
Man kan markedsføre via tradisjonelle kanaler som aviser, radio og tv, men det er ikke spesielt kostnadseffektivt. Joda, du kan treffe store masser med en TV-reklame, men det vil også si at du treffer de som overhodet ikke er interessert i dine produkter. Sjampo er for eksempel ikke relevant for en person uten hår, så hvorfor kaste bort penger på å annonsere dette til h*n? Dessuten er det jo et poeng å markedsføre nettbutikken der kundene dine befinner seg, nemlig på internett.
Egeninnsats
Du kommer et stykke på vei med gratis markedsføring via f. eks. Facebook, Instagram, blogging og søkemotoroptimalisering. Publiserer du engasjerende innlegg vil Facebooks algoritmer etter hvert belønne deg med større organisk rekkevidde. Skriver du godt innhold i en blogg, kan det lønne seg gjennom mange år. Bare tenk på det, vi gjør ofte et søk på nett for å løse et problem. Hvis en potensiell kunde søker på et problem h*n har og du er tilstede i søkeresultatene med løsning på problemet, øker sjansene betraktelig for at h*n blir kunde i din nettbutikk siden h*n allerede er i gang med kjøpsprosessen.
Nettannonsering
Kostnadseffektiv og målbar markedsføring får du via for eksempel annonsenettverkene til Google, Facebook og Bing, sosiale medier, søkemotoroptimalisering og e-postmarkedsføring. Vi har lang erfaring med nettmarkedsføring og kan hjelpe deg å få relevante kunder inn i nettbutikken.
E-postmarkedsføring
Etter hvert, når du har fått deg en kundedatabase, kan du sende nyhetsbrev til disse for å minne de på at du finnes (hvis du har flere produkter som passer dem og du har eksplisitt samtykke iht. GDPR, naturligvis). Det er mye enklere og rimeligere å få en gammel kunde til å gjøre et gjenkjøp, enn å hente inn nye.
Nettmarkedsføring er et omfattende tema, snakk med oss om hvilke tiltak som er fornuftig for ditt konsept. Vi har god erfaring fra drift av nettbutikker gjennom mange år.
3. Betalingsløsninger
Hvilke betalingsmetoder ønsker du å ha i nettbutikken?
Det finnes mange ulike betalingsløsninger, men Vipps, Nets, Stripe og Klarna er populære og vanlige i Norge.
Nettrakett er partner med Nets og har forhandlet frem en fin avtale for alle våre kunder. Prisene for disse løsningene varierer. Kontakt oss for mer info om det.
Kostand for Klarna, Vipps og Stripe vil du finne på deres nettsider eller ved å kontakte dem.
Alternativt kan man ha PayPal som er en rimeligere betalingsløsning. Det koster ingenting i etablering eller i måneden, de tar kun noen kroner + en liten % per transaksjon. Sjekk PayPal sine nettsider for å få gjeldende priser.
Postoppkrav anbefaler vi ikke. Det er stor risiko knyttet til det, og det ender ofte ende opp med at kunden ikke henter pakken og den går i retur, som du må betale for.
4. Frakt
Skal du selge fysiske produkter og sende via Bring eller PostNord, vil du få fraktkostnader. Vi får ofte spørsmål om fraktavtaler, men du skal ha ganske enormt volum for at du får til en fraktavtale med disse aktørene.
Men du må ikke gå på Posten å kjøpe Norgespakker når du skal sende pakker, det blir svindyrt for deg i lengden. Du bør opprette en bedriftsavtale hos disse aktørene og dermed få mulighet til å skrive ut pakkelapper for større pakker som kan spores.
Du kan skrive ut pakkelapper med vanlig skriver på vanlige kopiark og tape disse på pakkene, eller du kan kjøpe inn en etikettskriver med egnede etiketter som klistres på pakkene.
Du kan også kjøpe frimerker i Brings egen nettbutikk, om du kommer til å selge små ting som kan gå som brev (A-post/B-post). Se Bring.no og PostNord.no for fraktalternativer, fraktpriser og mål.
Du bør også ta stilling om du vil gi kundene dine fri frakt, ta en fast fraktpris eller variere ettersom hvilket produkt (f.eks. basert på vekt) som bestilles. Du kan også gi kundene dine mulighet å hente varene selv på ditt lager eller tilby hjemlevering.
5. Emballasje
Videre må du ta stilling til emballasje for sending av produkter i posten. Det finnes mange leverandører som selger både esker, boblekonvolutter og poser. Vi kan hjelpe deg å finne en passende leverandør. Her bør du også ta stilling til emballasjedesign, skal logoen din trykkes på emballasjen? På den måten kan du få eksponert din merkevare i postgangen og på vei hjem til kunden.
6. Merverdiavgift
Er bedriften din nyoppstartet, er du fritatt for merverdiavgift og du skal ikke kreve merverdiavgift for det du selger via nettbutikken. Når du har passert omsetningsgrensen (se skatteetaten.no for mer info) må du registrere deg i merverdiavgiftsregisteret, og først når registreringen er godkjent kan du starte å ta merverdiavgift på varene i nettbutikken. Det skal være 25% mva. på de aller fleste varer. På næringsmidler er det 15% mva. Sjekk Skatteetatens nettsider for mer informasjon om merverdiavgift.
7. Produktfotografering
Har du tilgang på gode bilder av produktene fra leverandøren? Hvis ikke må du kanskje ta bilder selv, eller hyre noen til å gjøre det for deg. Vi kan gi råd til produktfoto, men har også utstyr for å ta gode og profesjonelle bilder for deg. Se eksempler på produktfoto vi har gjort tidligere her.
8. Lager
Trenger du lagerplass? Har du fysiske produkter er det smart å ha et dedikert lagerrom hvor du har produkter, emballasje, datamaskin og skriver. Det gjør pakkingen enklere, og har du ordentlig system i «sysakene» vil den årlige varetellingen gå som en lek.
Du kan velge å outsource lageret ditt. Det finnes firmaer som håndterer både lager og kundeservice for deg, slik at du kan konsentrere deg om produktnyheter, markedsføring og innovasjon.
9. Kundeservice
Vi anbefaler at du lager en dedikert kundeservice-side i nettbutikken din. Dette er både nyttig og påkrevd fra mange betalingstilbydere. Prøv å tenk på hvilke spørsmål du selv har når du skal handle i en nettbutikk. En kundeservice-side bør inneholde informasjon om ordrebehandling, betalingsmetoder, fraktalternativer og priser, angrerett (minimum 14 dager etter norsk lov), link til angrerettskjema (om du ikke sender et fysisk med i pakken) og hva kunden må gjøre ved reklamasjon. NB! Hvis du ikke oppgir hvilken part som skal betale for portoen ved retur, risikerer du å måtte betale for den. Du bør også tenke litt på om dine kunder skal ha mulighet å ringe deg, chat i nettbutikken eller om du kun skal være tilgjengelig via e-post og/eller sosiale medier.
10. Plattform
Det finnes mange forskjellige plattformer. Vi bruker hovedsakelig WordPress i bunnen med e-handelsløsningen WooCommerce. Vi har god erfaring med det selv og vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra våre kunder som benytter det.
Noen leverandører har egenutviklede systemer, mens andre bruker OpenSource slik som WordPress. OpenSource gir deg større frihet til skreddersøm.
11. Leverandør
Det finnes mange leverandører som kan hjelpe deg i gang med din nettbutikk. Flere av de ansatte i Nettrakett har førstehåndserfaring med å drive nettbutikk gjennom mange år i ulike bransjer. La vår erfaring komme deg til gode.