Skip to content

Fullservicebyrå i Nord-Norge

Meny
Tjenester
Referanser
Aktuelt
Ledige stillinger
Om
Tjenester

Markedsføring

  • Digital markedsføring
  • Facebook Ads
  • Google Ads
  • Søkemotoroptimalisering – SEO
  • Sosiale medier
  • Datavisualisering og analyse
  • Kurs
Meny
  • Digital markedsføring
  • Facebook Ads
  • Google Ads
  • Søkemotoroptimalisering – SEO
  • Sosiale medier
  • Datavisualisering og analyse
  • Kurs

Web

  • Nettside
  • Nettbutikk
  • Konverterings-optimalisering
  • Server Side Tracking
  • Webredaktør
Meny
  • Nettside
  • Nettbutikk
  • Konverterings-optimalisering
  • Server Side Tracking
  • Webredaktør

Innhold

  • Video
  • Foto
  • Tekst
  • Design
  • Animasjon
  • Trykk
Meny
  • Video
  • Foto
  • Tekst
  • Design
  • Animasjon
  • Trykk

Strategi

  • Bærekraftskommunikasjon
  • Employer branding
  • Grunnleggende strategi for markedskommunikasjon
  • Identitetsdesign
  • Innholdsstrategi
  • Mediestrategi/årshjul
  • Visjon og verdier
  • Innleie av Markedsfører
Meny
  • Bærekraftskommunikasjon
  • Employer branding
  • Grunnleggende strategi for markedskommunikasjon
  • Identitetsdesign
  • Innholdsstrategi
  • Mediestrategi/årshjul
  • Visjon og verdier
  • Innleie av Markedsfører
Referanser
Aktuelt
Ledige stillinger
Om
Søk
Close this search box.
Kontakt

Fullservicebyrå i Nord-Norge

Kontakt
Søk
Close this search box.
  • Nettrakett
  • 26. januar 2017
  • Analyse

Vesterålsbedrifter – Hvor gode er de på nett?

Vinteren 2016/2017 utførte Nettrakett en større undersøkelse av utvalgte bedrifter i Vesterålen. Undersøkelsen hadde som hensikt å avdekke hvordan Vesterålsbedrifter presenterer seg på nett. Dette undersøkte vi ved å se nærmere på hvor stor andel av bedriftene som var universelt utformet, hadde mobilvennlig design, feil eller større mangler på nettsiden. Sidehastighet og sikkerhet ble også vurdert.

Da vi gikk i gang med undersøkelsen var det registrert 2.727 bedrifter i Vesterålen, noe som gjorde at vi så oss nødt til å sette noen kriterier for hvilke type bedrifter som skulle vurderes. Vi valgte derfor å fokusere på de største bedriftene i regionen, ettersom små og/eller nystartede bedrifter ikke alltid har hatt tiden eller ressursene som kreves for å få på plass en god nettsatsing med det samme. Kriteriene ble dermed satt til omsetning på over 5 millioner, samt et overskudd på 100.000,- eller mer i 2015. Bedrifter som naturlig ikke har større behov for egen nettside ble sortert ut (eksempelvis fiskebåter), noe som gjorde at vi satt igjen med 220 bedrifter i denne undersøkelsen.

3 av 10 mangler nettside

Undersøkelsen avdekket mange spennende tall og fakta om hvordan bedriftene i Vesterålen presenterer seg på nett. Noe av det som overrasket mest, var hvor mange bedrifter som fremdeles ikke var tilstede på nettet. Hele 30% av regionens største bedrifter har enda ikke egen nettside. Dette er større bedrifter med en ikke uanselig kundemasse, men som likevel ikke har en tilstedeværelse for kunder digitalt. Dette er svært bemerkelsesverdig, da det ikke lengre er noen tvil om at internett har kommet for å bli. Flere av bedriftene som manglet nettside, hadde en Facebookside som hovedkanal på nett. Dette er en løsning som medfølger både usikkerhet og en rekke ulemper. Mange kan være tjent med å være representert på Facebook, men om dette er den eneste måten eksisterende og potensielle kunder kan finne bedriften din digitalt, kan man gå glipp av et stort potensiale. I tillegg har du lagt bedriftens tilstedeværelse på nett i hendene på et stort amerikansk selskap. Hvis du fremdeles ikke ser fordelene med å ha en egen nettside, kan du lese 8 grunner til at bedriften din trenger egen nettside her.

Mobilvennlige nettsider

En annen viktig oppdagelse som kom frem i undersøkelsen er den lave andelen mobilvennlige nettsider. Kun 62% av Vesterålens største bedrifter som har egen nettside, har en mobiltilpasset utgave.
Statistikk viser at de aller fleste av oss søker på nett før vi foretar en større anskaffelse. I tillegg foregår godt over halvparten av all nettrafikk på mobil, og uten mobiltilpasset design kan man risikere å falle ut av søkeresultatene hos Google. Det er derfor svært essensielt å tilpasse sin tilstedeværelse på nett etter dine besøkende. Selv om dette er problemstillinger kjent av mennesker i fagbransjen, er dette ikke godt kjent blant de lokale næringsdrivende. Ønsker du å lære mer om viktigheten av mobilvennlige nettsider, kan du lese deg litt opp på hvorfor mobilvennlige nettsider er viktig.

Universell utforming

Universell utforming handler om at alle, også personer med ulike handikap, skal kunne bruke en nettside relativt problemfritt. Etter forskriften om universell utforming kom i 2013, skulle de alle nettsider som ble opprettet eller vesentlig oppgradert etter 01.07.14 følge standard for universell utforming.

Universell utforming handler om noe så enkelt som justering av skriftstørrelse og god kontrast for mennesker som ser dårlig, for hele oppsettet av nettsiden slik at f.eks. blinde kan bruke den via en spesiell skjermleser. Undersøkelsen viser at en stor andel av Vesterålsbedriftene har en stor jobb å gjøre, men også mye å hente på tilpasning. Kun 9% av bedriftene som har egne nettsider, følger helt eller nesten standarden for universell utforming. I snitt fant vi 21 «feil» på hver nettside når det kommer til universell utforming. Ønsker du å lære mer om universell utforming, og hvordan det hjelper kundene dine, kan du lese mer her.

Sikkerhet

De fleste av oss setter pris på personvernet, og ønsker ikke at uvedkommende skal få tilgang til data som utveksles. Den tradisjonelle måten internett overfører informasjon, begge veier, heter http (hyper text transfer protocol). Dette er en godt konstruert kommunikasjonsprotokoll, men sikkerheten rundt data ble dessverre ikke ivaretatt når denne protokollen ble utviklet. Det har derfor kommet en forbedret, kryptert utgave av protokollen, som kalles https (s for secure).

I vår kartlegging av de større bedriftene i Vesterålen kunne vi se at bare 8% av de som har nettsider hadde fått https på plass.
Nettleserne Google Chrome og Mozilla Firefox har siden januar 2017 begynt å merke nettsider levert over http som usikre. Nettsidene som er sikre, har allerede blitt merket en god stund. Foruten bedriften og besøkende sin sikkerhet, er det viktig å ha i bakhodet at man for øyeblikket faktisk rangerer høyere i søkemotoren Google om nettsiden leveres over https. Vi anbefaler derfor at du får denne krypteringen på plass, enten du har en eksisterende nettside eller planlegger en ny. Les mer om sikre nettsider her.

Liker du å vente?

De aller fleste av oss har vært innom nettsider som laster så sakte at man tror noe er feil, og dermed velger å forlate siden. Undersøkelser viser at hvor fort nettsiden din laster, har stor innvirkning på både kundetilfredshet og konvertering (i for eksempel salg eller utfylling av et kontaktskjema). Rangering i Googles søkeresultater påvirkes også sannsynligvis av lastehastigheten på nettsiden. Også prisen du betaler for å benytter deg av Adwords-annonser vil bli påvirket av lastehastigheten.

I denne undersøkelsen brukte vi et verktøy fra Google som heter PageSpeed Insights. Dette verktøyet måler sidehastighet og inndeler resultatene i 3 kategorier: Rødt, gult og grønt. Akkurat slik som trafikklys. Verktøyet måler både på utgavene for datamaskin og mobil, slik at man ser hvordan du ligger an på både desktop og mobil. Man får også tips til hvordan man kan forbedre ytelsen på nettsiden sin.
Resultatene vi kom frem til i  vår undersøkelse var ganske nedslående. Totalt 78% fikk rødt lys, 21% fikk gult, mens knappe 1% fikk grønt. Sidehastighet er noe bedriftene i Vesterålen virkelig burde ta på alvor, og ta nødvendige grep i tiden framover. Du kan lese mer om hvorfor raske nettsider er lønnsomme nettsider her.

Feil på sidene

I DEVELOPER TOOLS verktøyet til nettleseren Google Chrome kan man kjapt og enkelt sjekke for vanlige feil på en nettside. Ved å høyreklikke på en nettside i Google Chrome vil man få opp flere valg, deriblant «Inspisér». Klikker man på inspisér åpnes Chrome Developer Tools, og gir deg et dypere innblikk bak en nettsides fasade.

For den gjengse nettstedseier er det gjerne fanen «Console» som vil være mest interessant. Her vil nettleseren gjengi flere feil som den støter på, både underveis når siden lastes, og senere under bruk av nettsiden. Av vanlige feil som en nettstedseier bør bemerke seg, har vi feil med JavaScript og 404-feil.

Feil med Javascript kan også få alvorlige konsekvenser. Hvis nettleseren har problemer med å tolke JavaScript-koden den mottar, kan det medføre at alt av JavaScript på nettsiden ikke vil fungere. Dette kan for eksempel føre til tap av salg for nettbutikker der viktige deler av salgsprosessen er styrt av JavaScript.

Om klikk og funksjonalitet på et nettsted etterhvert leder til feil i Javascript, vil Chrome Developer Tools også plukke opp dette. Avhengig av hvilken funksjonalitet koden styrer, vil disse feilene være mer eller mindre alvorlige. Feil underveis trenger nødvendigvis ikke føre til at resten av JavaScript-funksjonaliteten på et nettsted slutter å fungere.

En 404-feil betyr at en fil som nettstedet trenger, av ulike årsaker ikke kan lastes. Hvis filen som mangler er en JavaScript-fil kan det føre til at kritisk funksjonalitet som skjema-behandling og nedtrekksmenyer ikke vil fungere. Det kan også lede til at mindre kritiske ting som bilder i en artikkel ikke vises i det hele tatt.

I denne undersøkelsen hadde 29% av bedriftene med nettsider ulike feil på forsiden av nettstedet sitt. Undersider ble ikke undersøkt i denne omgang.

Favicons

Et favicon er et lite bilde på 16×16 pixler i nettleseren din. Det står øverst i nettleseren, fremst på fanebladet du åpner for å besøke nettsider. For eksempel kan du se vårt rakettsymbol foran tittelen på denne nettsiden.
Et favicon kan være en forenklet eller en mindre versjon av logo eller et varemerke. De fleste kjenner til Facebooks hvite «f» på blått underlag, eller Google`s «G» i forskjellige farger. Favicons kommer også opp i bokmerkene (foran navnet på siden), og vil da bidra til økt gjenkjennelighet.

Noen gode grunner for å ha favicons på plass er:

– Bli lettere gjenkjent
– Viser varemerket ditt og bygger kredibilitet
– Differensierer nettsiden din fra konkurrenter
– Nettsiden ser mer profesjonell ut

Om man ikke har favicon, vil nettleseren enten vise et bilde av et «tomt ark», eller ingenting.

Av de 220 større bedriftene i Vesterålen som hadde nettside, hadde kun 47% favicon på plass.

Facebook

Det finnes en rekke andre sosiale medier, men hva angår nettmarkedsføring er Facebook den aller største i dagens samfunn. De aller fleste av oss her i Norge har en brukerprofil på Facebook. Ipsos har regnet ut at 3,7 millioner nordmenn over 18 år har konto der, og 2,7 av dem er pålogget hver eneste dag. Samtidig ser man at stadig flere bedrifter har fått egne facebooksider på plass.
Annonsering på Facebook gir muligheter til å målrette annonsene mot aldersgruppe, kjønn, bosted og andre variabler. Facebook er et sosialt medie, og mye av verdiene til selskapet ligger i muligheten for toveiskommunikasjonen med eksisterende og potensielle kunder.

Facebook byr på store muligheter for bedrifter, men det krever rett fremgangsmåte, og tid til oppfølging for å utnytte sitt potensiale for fullt.
I vår undersøkelsen kunne vi se at 62% av de undersøkte bedriftene var representert på Facebook. Det var imidlertid store forskjeller på «tingenes tilstand». Flere hadde registrert firmaet på Facebook som en privatperson, selv om det risikerer for utestengelse fra Facebook på grunnlag av brudd på deres regler og betingelser. Andre bedrifter hadde ikke postet nyheter i løpet av det siste året, og Facebooksiden fremsto som forlatt. I slike situasjoner er det ikke usannsynlig at besøkende tror at bedriften er lagt ned eller under avvikling. Heldigvis er det ikke bare sorgen å melde, for endel bedrifter har forstått verdien av nær toveiskontakt med kundene, og bruker Facebook aktivt for å promotere firmaet sitt og kommunisere med likerne sine.

Oppfatter du Facebook for bedrifter som vanskelig, eller trenger tips til hvordan du best går fram for å promotere firmaet på Facebook? Vi har tidligere skrevet litt om markedsføring på Facebook som du kan lese om her.

Andre sosiale medier

De andre sosiale mediene vi har undersøkt tilstedeværelsen på er Instagram, Linkedin, Twitter og Youtube. Hver av disse representerer sin unike uttrykksform, og må derfor tilnærmes på forskjellig vis.

Instagram

Instagram er en gratis foto- og videodelingstjeneste, og sosialt nettverk som har svært mange brukere. Hver dag blir 45-50 millioner bilder lastet opp, og en milliard likes blir gitt av mediets 150 millioner brukere.
Dette mediet passer bra for firmaer som kan presentere gode bilder av varene de selger, for eksempel butikker eller restauranter.
I vår undersøkelse hadde 28 av 220 av Vesterålens største firmaer en konto på Instagram. Herregalleriet er et eksempel på hvordan man kan presentere varer på en fin måte. Instagram har nå blitt en del av Facebook, og mulighetene er tilstede for annonsering gjennom Facebook sitt annonseverktøy.

Linkedin

Linkedin er et forretningsorientert profesjonelt nettverk som lar brukerne opprette profiler bestående av samme type informasjon som er tilgjengelig i en CV. Man kan samle profesjonelle forretningskontakter og forbindelser. Brukerne kan også legge ut ting på sin «vegg», slik man kjenner igjen fra Facebook.

Bedrifter oppretter sin egen side med relevant firmainformasjon, og kan som brukerne legge ut relevant innhold. Dette er en fin måte å presentere firmaet for interesserte potensielle ansatte og samarbeidspartnere. Verdt å merke seg, er også at det er mulig å annonsere på Linkedin som bedrift.

10 av 220 bedrifter omfattet av vår undersøkelse var representert på Linkedin med egen side.

Twitter

Twitter er en såkalt mikrobloggingstjeneste, der du deler korte meldinger på inntil 140 tegn. Tjenesten symboliseres som med en liten blå fugl, og vi kaller statusmeldingene for tweets, og det å sende slike meldinger for å twitre/tvitre eller kvitre.
Mens man deler bilder via Instagram, går Twitter i stor grad ut på å dele innhold, selv om også bilder deles. En stor del av twittermeldingene inneholder da en link til en aktuell nettside. Som på Facebook kan bedrifter opprette en konto, og vil få følgere om de legger ut nyttig og relevant innhold. Det er et eget «twitterspråk» som må læres før man går i gang for fullt. Mange har sikkert sett eller hørt uttrykk som hashtag, RT, DM, # og @. Også på Twitter er det mulig å kjøpe annonser, da gjerne i form av «promoterte tweets».

10 av 220 av vesterålsbedriftene i undersøkelsen hadde Twitterkonto.

YouTube

Du har ganske sikkert vært innom YouTube. Det er verdens største nettsted for opplasting, visning og deling av filmklipp, og alle kan lage seg en egen gratis konto der. Tjenesten eies av Google, og videoer på YouTube utgjør en ikke uanselig del av Googles søketjeneste da YouTube er den nest største søkemotoren i verden.
For bedrifter er YouTube ideell for alt fra reklamefilmer, dokumentarklipp til rene instruksjons- og informasjons-videoer. Muligheten for å bygge renommé, samt hjelpe kundene sine, er enorme.

I denne undersøkelsen så vi at 10 av 220 Vesterålsbedrifter hadde egen konto på Youtube. Vi nevner med det samme at man også hos YouTube kan kjøpe en rekke typer annonseprodukter som bedrift.

Et lokalt eksempel på hvordan Youtube kan brukes av en bedrift, er Nordlaks sin Youtubekonto.

Oppsummering

Selv om det er flere lyspunkter blant bedriftene i Vesterålen sin satsing på digital kommunikasjon, så er tallenes tale klare. Hovedinntrykket er at det fins et stort uforløst potensiale hos svært mange.

Vi mener det er på høy tid å ta innover seg at kommunikasjon med kunder og samarbeidspartnere i svært stor grad nå foregår digitalt. Har din bedrift vekstambisjoner eller driver i en konkurranseutsatt bransje, er det svært viktig å være synlig på en ryddig måte der målgruppen befinner seg. Det hjelper ikke å ha et godt produkt eller tilbud når ingen vet om det.

I mange bransjer rettet mot forbrukermarkedet er det nærmest panikktilstander i forhold til konkurransen fra nettbutikker. Noen nettbutikker har veldig stor konkurransekraft, men det er gjerne fordi de er gode digitalt. De er tilstede der deres kunder er. Du kan lese deg opp selv eller søke hjelp, men ta uansett grep for din bedrifts synlighet, tilgjengelighet og konkurransekraft. La 2017 være året for digital action!

Ønsker du tilsendt funnene i undersøkelsen vår fordelt på Vesterålens ulike kommuner? Trykk her.

Lyst på starthjelp for bedrift?

Før man bestemmer seg for veien videre, må man vite hvor man er. Vi kan gi deg en utvidet rapport for din bedrift, og samtidig peke på muligheter for å få ut akkurat din bedrifts potensiale på nett.

Fyll ut skjemaet, så tar vi snarlig kontakt.

Deling:

Google Partner

Semrush certified agency partner badge
Miljøfyrtårn merke
Lev i Nord-Norge logo

Tjenester

Nettside

Nettbutikk

Digital markedsføring

Tekstproduksjon

Fotografering

Videoproduksjon

Animasjon

Grafisk design

Strategi og merkevarebygging

Om oss

Om oss

Referanser

Ledige stillinger

Kontakt

Kontakt oss

kontakt@nettrakett.no

477 76 770

Kjøpmannsgata 10A, Sortland
Grønnegata 88, Tromsø
Fiskergata 22, 8300 Svolvær

Facebook-f Youtube Instagram Ikon Linkedin-in TikTok Ikon
Support

© Alle rettigheter reservert.

Organisasjonsnummer 913 366 158

 

Vi tar personvernet på alvor.

Informasjonskapsler

Meny

  • Tjenester
    • Nettside
    • Nettbutikk
    • Konverteringsoptimalisering
    • Server Side Tracking
    • Webredaktør
    • Digital markedsføring
    • Kurs
    • Datavisualisering og analyse
    • Søkemotoroptimalisering – SEO
    • Tekstproduksjon
    • Fotografering
    • Videoproduksjon
    • Animasjon
    • Design
    • Trykk
    • Employer branding
    • Bærekraftskommunikasjon
    • Strategi og merkevarebygging
  • Referanser
  • Aktuelt
  • Om
  • Ledige stillinger
  • Kontakt
Facebook-f Youtube Instagram Linkedin-in TikTok Ikon
Vi benytter informasjonskapsler. Ved å klikke på "Godta", gir du samtykke til at alle informasjonskapslene. Se hvilke vi benytter og endre ditt samtykke ved å klikke på "Innstillinger".
InnstillingerGodta
Informasjonskapsler

Informasjonskapsler

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse informasjonskapslene lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er essensielle for å fungere med grunnleggende funksjoner på nettstedet. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker denne nettsiden. Disse informasjonskapslene lagres kun i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan ha en effekt på nettleseropplevelsen din.
Necessary
Alltid aktivert
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVarighetBeskrivelse
_lfa2 yearsThis cookie is set by the provider Leadfeeder to identify the IP address of devices visiting the website, in order to retarget multiple users routing from the same IP address.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analyse1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category “Analytics”.
cookielawinfo-checkbox-analytics1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-andre1 yearThis cookie is used to record user preferences based on GDPR Cookie Consent on other cookies.
cookielawinfo-checkbox-functional1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-funksjonelle1 yearCookieYes set this cookie to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
JSESSIONIDsessionThe JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
viewed_cookie_policy1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Andre
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieVarighetBeskrivelse
_hjSession_309532430 minutesNo description
_hjSessionUser_30953241 yearNo description
_lfa_test_cookie_storedpastNo description
cookielawinfo-checkbox-markedsforing1 yearNo description
cookielawinfo-checkbox-nodvendige1 yearNo description
cookielawinfo-checkbox-ytelse1 yearNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
FPAU3 monthsNo description
Nødvendige
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVarighetBeskrivelse
_lfa2 yearsThis cookie is set by the provider Leadfeeder to identify the IP address of devices visiting the website, in order to retarget multiple users routing from the same IP address.
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analyse1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category “Analytics”.
cookielawinfo-checkbox-analytics1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-andre1 yearThis cookie is used to record user preferences based on GDPR Cookie Consent on other cookies.
cookielawinfo-checkbox-functional1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-funksjonelle1 yearCookieYes set this cookie to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearRecords the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
JSESSIONIDsessionThe JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
viewed_cookie_policy1 yearThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Markedsføring
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieVarighetBeskrivelse
_tt_enable_cookie1 year 24 daysTiktok set this cookie to collect data about behaviour and activities on the website and to measure the effectiveness of the advertising.
_ttp1 year 24 daysTikTok set this cookie to track and improve the performance of advertising campaigns, as well as to personalise the user experience.
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Analyse
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieVarighetBeskrivelse
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_YXPPLQ8PBK2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-74114263-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress30 minutesHotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen30 minutesHotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample2 minutesHotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample2 minutesHotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
FPID2 yearsGoogle Tag Manager sets this cookie for server-side tagging.
FPLC20 hoursGoogle Tag Manager sets this cookie for tracking between domains.
vuid2 yearsVimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
Funksjonelle
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieVarighetBeskrivelse
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Ytelse
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
CookieVarighetBeskrivelse
_gat1 minuteThis cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
CookieVarighetBeskrivelse
_hjSession_309532430 minutesNo description
_hjSessionUser_30953241 yearNo description
_lfa_test_cookie_storedpastNo description
cookielawinfo-checkbox-markedsforing1 yearNo description
cookielawinfo-checkbox-nodvendige1 yearNo description
cookielawinfo-checkbox-ytelse1 yearNo description
DEVICE_INFO5 months 27 daysNo description
FPAU3 monthsNo description
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
CookieVarighetBeskrivelse
_tt_enable_cookie1 year 24 daysTiktok set this cookie to collect data about behaviour and activities on the website and to measure the effectiveness of the advertising.
_ttp1 year 24 daysTikTok set this cookie to track and improve the performance of advertising campaigns, as well as to personalise the user experience.
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
CookieVarighetBeskrivelse
_ga2 yearsThe _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_YXPPLQ8PBK2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-74114263-11 minuteA variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gid1 dayInstalled by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
_hjAbsoluteSessionInProgress30 minutesHotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie.
_hjFirstSeen30 minutesHotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjIncludedInPageviewSample2 minutesHotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit.
_hjIncludedInSessionSample2 minutesHotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
FPID2 yearsGoogle Tag Manager sets this cookie for server-side tagging.
FPLC20 hoursGoogle Tag Manager sets this cookie for tracking between domains.
vuid2 yearsVimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
CookieVarighetBeskrivelse
__cf_bm30 minutesThis cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
CookieVarighetBeskrivelse
_gat1 minuteThis cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Lagre og godta

Sett inn/rediger lenke

Skriv inn URL-en

Eller lag lenke til eksisterende innhold

    Ingen søkeord spesifisert. Viser nye elementer. Søk eller bruk opp- og ned-pilene på tastaturet for å velge.