Ofte stilte spørsmål

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Trenger jeg egentlig nettside?

Om du ikke allerede har en nettside, anbefales du å lese 8 grunner til at bedriften din trenger egen nettside snarest. Fortsatt ikke overbevisst? Les den på nytt. Og på nytt og på nytt helt til du endrer mening.

Jeg fikk jo laget en nettside for noen år siden, den holder vel?

Har du en nettside som ikke er av nyere dato, har det skjedd stor utvikling og endring de siste årene. At du kan laste den gjennom kryptert tilkobling (https) gjør den sikker. I motsatt fall vil det stå et advarselstegn i nettleseren «Ikke sikker». Ikke særlig tillitsvekkende, og du bør i alle fall ikke be om at kunden skal taste noen form for sensitive data inn på nettsiden din.

Mobiltilpasning er en annen stor endring som eldre nettsider lider under. I dag går det meste av nett-trafikken gjennom mobile enheter. Med andre ord er det kritisk for enhver nettside om den ikke er 100 % mobiltilpasset. Da skyver du de fleste av dine besøkende vekk fra deg.

Designet er også endret. Om du har en 8-10 år gammel nettside har du sannsynligvis et design som var moderne for 8-10 år siden. Det ser helt annerledes ut enn dagens uttrykk. Er nettsiden din umoderne og avleggs, vil kunder fort tro at det gjelder for resten av firmaet også. I dag er det lureste å gå for vekstdrevet webdesign. Da tilpasser og utvikler du nettsiden kontinuerlig.

Hvor lang tid bruker du på å laste siden? Mer enn 4 sekunder? Da vil nesten halvparten av de besøkende avbryte i ren frustrasjon. Skyldes det at nettsiden er dårlig designet, eller ligger på en server som er treig som sirup? Du bør uansett gjøre noe snarest. Kundene dine gidder nemlig ikke vente stort mer enn 4 sekunder på at en side skal laste. Da stikker de heller til konkurrenten din. Og det vil du vel neppe? Huskeregelen er at raske sider er lønnsomme sider.

Hva skriver du så på nettsiden? Her er det fort gjort å gå i en klassisk felle, å publisere mye stoff som har lite verdi for firmaets kunder, men som heller minner om en internavis for ansatte. Husk at nettsiden er ditt digitale ansikt utad. Der skal kundene finne hjelp til sine utfordringer, ikke lese siste nytt om bedriftens julebord. Kunden tenker alltid «What`s in it for me?», og det bør du svare på, kort og konsist.

Hva er Google Min Bedrift? Må jeg ha det?

Dette er faktaboksen som kommer opp når du søker etter et firma på Google. På mobil ligger den øverst, på pc den til høyre på skjermen, ved siden av de øvrige søkeresultatene. Her finner du tlfnr, adresse, kart, åpningstider, tilbakemeldinger fra kunder, bilder og mer. Dette er en gratis oppføring, som gir deg kvalitetstrafikk.

Med mindre du ikke har opprettet en oppføring for bedriften din da. Da går du glipp av hele greia. Er du heldig, har Google allerede laget en faktaboks basert på opplysninger her og derfra, men disse er ofte mangelfulle eller direkte feil, noe som er verre.
Her er det ikke noe å vente på. Opprett Google Min Bedrift for bedriften din i dag. Eller helst i går.

Hvorfor bør jeg ha Facebookside for bedriften min?

Facebook troner fortsatt på toppen over sosiale medier, og har over 2 milliarder aktive brukere i måneden. Det er med andre ord stor sannsynlighet for at dine potensielle kunder er på Facebook enten du er en stor eller liten bedrift.
Steg 1 er å få seg en side for firmaet på Facebook. Skal du ha de relevante følgerne du er ute etter, lønner det seg å legge ut innhold med mening. Når du deler det gode kvalitetsinnholdet fra nettsiden din, bør også bildene være tilpasset Facebook.

Hvorfor betalt reklame på Facebook?

Okei, du har laget knallbra innhold, du har bilder som er spesialtilpasset til Facebook, men fremdeles skjer det ikke all verden… Visste du at etter den siste algoritmeendringen til Facebook, når du anslagsvis 7-14% av følgerne på siden din, med et innlegg. Skal du nå resten, skal det bare noen få reklamekroner til.

Du bør legge noen kroner i å markedsføre innholdet for å tiltrekke deg nye relevante følgere, og pleie dem du allerede har fått. Markedsføring på Facebook kan være svært lønnsomt om det gjøres rett. Første steg er å sette opp Facebook Business Manager og Ad Manager, etterpå lager du gode Facebookannonser.

Hvorfor Google Ads?

Tenk deg en person som opplever et problem. Hva gjør han? Han søker etter informasjon og løsninger. Undersøkelser viser også at 70-80% av oss tar et eller flere søk på nettet før større anskaffelser. Da vil du gjerne ligge på toppen av søkeresultatene med det du tilbyr, og den enkleste måten å få det til på er Google Ads. Der kan du kjøpe deg annonseplass som utløses av de søkene som kunden taster inn, slik at du alltid dukker opp på relevante søk i ditt nedslagsfelt. På dette viset når du kunder som er i kjøpsmodus.

Google Ads kan være svært effektivt. Vi har kunder som har mer enn doblet kundetilveksten sin, på en lønnsom måte!

Hvorfor er det så dyrt å annonsere?

Dette er et innspill vi hører innimellom. Og svaret vårt er: Det er aldri for dyrt å annonsere om det er lønnsomt.

Det som er spesielt med å annonsere på nett, er at vi kan i stor grad spore hva slags annonser og kampanjer som fører til salg. Med korrekt oppsatte sporingskoder har vi full oversikt over hvor mye salg de enkelte kampanjer, eller til og med annonser, gir deg. Om du har analyse på kundeverdi, kan kan vi regne ut hvor mye du tjener og se om det lønner seg. Denne sporingen med tilhørende dataanalyse er en stor del av det vi leverer.

Som i all annen markedsføring kutter eller endrer vi det som ikke fungerer, og gjør mer av det som fungerer. Over tid vil dette gi deg et fint overskudd, og ikke minst innsikt i salgsprosessene i bedriften din.

Hva koster det å annonsere?

Det er selvfølgelig store forskjeller på prisen på annonsering. I noen tilfeller betaler du kun om noen klikker på annonsen din, mens i andre tilfeller betaler du for eksempel pr. visning. Felles for dem alle er at du kan sette budsjetter på dags eller månedsforbruk, slik at du har kontroll på kostnadene uansett. Men om annonsering lønner seg, hvorfor stoppe?

Om du går med 200 kroner i overskudd, for hver tusenlapp du annonserer for… Hvor mange tusenlapper vil du bruke?

Kan vi skalere opp salget?

I all hovedsak, ja det kan vi. Unntaket er om det totale markedet ditt er så lite at du allerede har mettet det, og det skjer svært sjeldent.